Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2012

Απολογισμός



Κάθε Πρωτοχρονιά, τα τελευταία χρόνια, ένας πόνος με πιάνει στη πλάτη. Είναι σα να μου φορτώνεται ένας ακόμα χρόνος πραγματικά στη πλάτη και να μου το θυμίζει.
Όλοι έφυγαν. Οι πολιτικοί αρχηγοί έκαναν τα διαγγέλματα κι αποσύρθηκαν, οι καλλιτέχνες τραγούδησαν στα γυαλιστερά τηλεοπτικά στούντιο, τα παιδιά βγήκαν έξω, η κυρά πήγε για ύπνο κι εγώ έμεινα μόνος εδώ στο παλιό μας χειμωνιάτικο. Έβαλα ένα ακόμα κούτσουρο στη φωτιά και βλέπω τις φλόγες να τριζοβολούν. Τις βλέπω να χορεύουν και κάπως ζαλίζομαι ευχάριστα. Έχει ησυχία και η ρακή που μου έστειλε ο Αντώνης από τα Χανιά εξαιρετική. Ρίχνει ψιλόβροχο αλλά το τζάκι τραβάει. Χειμέρια τα πράγματα.
Πριν από λίγο, όταν ήμασταν πολλοί εδώ, έδειξα στον μικρό ανιψιό μου πώς να φτιάχνει χάρτινες βαρκούλες. Σκίζαμε σελίδες από το ημερολόγιο του χρόνου που πέρασε και κάναμε βάρκες. Ο μικρός μετά από λίγο, βαρέθηκε κι άρχισε να ασχολείται με ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι που του έφερε ο νουνός του.
Νομίζω ότι κάθε αρχή του χρόνου, φτιάχνουμε ο καθένας με τις προσδοκίες του -που ίσως δεν τις λέμε ούτε στον εαυτό μας- μια βαρκούλα και την αφήνουμε να τη πάρει το ρέμα της ζωής. Την παίρνει δηλαδή το ρέμα χωρίς να μας ρωτήσει. Μερικές λειώνουν, διαλύονται και μαζί τους οι άνθρωποι χάνονται περνώντας στο βασίλειο της μνήμης. Οι πιο πολλές τσαλακωμένες και μουσκεμένες φτάνουν σε κάποια όχθη, την επόμενη χρονιά. Και η δική μου, στραπατσαρισμένη κρυώνει και προσπαθεί να ζεσταθεί.
Κάνω τον απολογισμό της χρονιάς και προσπαθώ να κλείσω τα βιβλία μου με όσο το δυνατόν μικρότερα ελλείμματα. Αλλά, εκείνα όλο και μεγαλώνουν. Και τα πραγματικά, τα οικονομικά αλλά και τα άλλα, τα «ιδεολογικά». Διαπιστώνω ότι οι βεβαιότητες μου λιγοστεύουν και είμαι έτοιμος να συζητήσω όλες τις απόψεις, ακόμα κι εκείνες που παλιότερα απαξιούσα να ασχοληθώ.
Εκείνο που μου λείπει είναι η ήρεμη συζήτηση αναζήτηση. Όσο περνάνε τα χρόνια χάνω φίλους – συνομιλητές και καινούργιοι δεν φαίνονται. Μπορεί να παραξενεύω κιόλας, αλλά νομίζω ότι όλο και πιο λίγα έχω να λέω και ακόμα πιο λίγα να ακούω με ενδιαφέρον. Νομίζω ότι η διάθεση για κουβέντα λείπει και ο θόρυβος μεγαλώνει.
Μια χάρτινη βαρκούλα έμεινε να με κοιτάζει στο τραπέζι. Έγραψα στη πλώρη της «Ελλάδα» από τη μια κι «Έρμος» από την άλλη και την άφησα να με κοιτάζει. Αν είχε καλό καιρό θα την έριχνα στο νερό που κυλάει έξω στο δρόμο. Τώρα κάνει κρύο όμως και τη θέλω την «Ελλάδα» και τον «Έρμο», εδώ κοντά μου. Όσο έχω ακόμα ξύλα για το τζάκι θα τους ζεσταίνω και θα τους φορτώνω με τα δικά μου όνειρα. Γιατί θα συνεχίζω να κάνω όνειρα και να φαντάζομαι τη ζωή μου καλύτερη και να αγωνίζομαι για να γίνουν τα όνειρα πραγματικότητα. Γιατί είναι τα όνειρα μας που θα πάρουν εκδίκηση για όλη αυτή τη μιζέρια που μας έχουν μέσα χώσει.
Καλή χρονιά!


2 σχόλια:

  1. ΕΡΜΟΚΑΣΤΡΙΩΤΗ ΣΤΑ ΑΦΙΕΡΩΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΧΡΟΝΙΑ, αλλά θα σου ζητήσω κάτι να μου απαντήσεις πιό σου αρέσει περισσότερο, οχι ομως απαντήσεις μισοβέζικες, και τα δυο είναι αξιόλογα κλπ, θέλω καθαρή απάντηση! 1. ..."Σκέφτομαι πως αυτά τα τρία συστατικά πρέπει νά 'χει η ζωή: το μεγάλο, το ωραίο και το συγκλονιστικό. Το μεγάλο είναι να βρίσκεσαι μέσα στην πάλη για μια καλύτερη ζωή. Όποιος δεν το κάνει αυτό, σέρνεται πίσω απ' τη ζωή. Το ωραίο είναι κάθε τι που στολίζει τη ζωή. Η μουσική, τα λουλούδια, η ποίηση. Το συγκλονιστικό είναι η αγάπη..."Νίκος Μπελογιάννης 2. "Αν θες να κάνεις κάτι για τον κόσμο κάνε αυτό που έκανε ο Θεός:Γίνε άνθρωπος." ΣΥΝΘΗΜΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΔΙΑΛΩΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΒΕΤΙΑ.

    ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ, ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ!!!
    Με εκτίμηση, Νικόλαος Ι.Δημητρίου, Εκδότης του ΠΟΛΥΑΝΔΡΙΟΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή χρονιά με υγεία, σωματική τε και πνευματική Νικόλαε και ειρήνη στις καρδιές μας!

      Πρέπει να έχεις καταλάβει ότι δεν μου αρέσουν τα διλήμματα. Δηλαδή γιατί πρέπει να διαλέξω κάποια από τις δύο φράσεις; Τέλος πάντων, εάν θεωρείς ότι υπάρχει αντίθεση ανάμεσα στις δύο φράσεις, δεν θα συμφωνήσω. Αντίθετα, είναι πολλά τα κοινά σημεία τους. Ας πούμε δε συμφωνώ με τον Μπελογιάννη στον ορισμό του νοήματος της ζωής ως «πάλη για μια καλύτερη ζωή». Διότι τι είναι «καλύτερη ζωή»; Νομίζω ότι είμαι πολύ πιο κοντά στην αντίληψη των αρχαίων Ελλήνων για τη ζωή και πιο κοντά στην φράση του Τερέντιου, που αργότερα αντέγραψε ο Μαρξ, πως «τίποτα το ανθρώπινο δεν μου είναι ξένο». Για μένα, η μικρή καθημερινή ζωή των «μικρών» και «ασήμαντων» ανθρώπων έχει μεγαλείο και καλά θα κάνουν όλοι εκείνοι που παριστάνουν τους ηγέτες να είναι πιο μετριόφρονες όταν μιλούν για λογαριασμό των απλών συμπολιτών μας. Θέλω να κάνω κάτι για τον κόσμο διότι έτσι κάνω κάτι για μένα και για αυτό προσπαθώ να καταλάβω τα όρια μου εντός της κοινωνίας που ζω, μαζί με τους συνανθρώπους συμπολίτες μου. Είμαι άνθρωπος αλλά ακόμα πιο σημαντικό είναι να είμαι πολίτης. Μάλιστα, η ουσία του «πολίτη» είναι ο «εξανθρωπισμός του ανθρώπου» ή με άλλα λόγια, γίνομαι άνθρωπος εντός της κοινωνίας των πολιτών. Αυτό το ήξεραν οι Αθηναίοι του 5ου π.Χ. αι. και για αυτό πριν από κάθε απόφαση ξεμπέρδευαν με τους θεούς με μια θυσία και μετά άρχιζαν τον διάλογο για το καλό της πόλεως.

      Όσο για τον θεό λοιπόν, ας τον αφήσουμε στην αποστολή του να κρίνει τα έργα μας στην δική του μεγάλη ώρα και στιγμή και «ου λήψεται το όνομά του επί ματαίω».

      Διαγραφή

Διάφορα