Εδώ κι αρκετό καιρό έχω μετατραπεί σε αμήχανο παρατηρητή των γεγονότων. Παρακολουθώ τα τεκταινόμενα στην πολιτική σκηνή κι αδυνατώ να καταλάβω τα όποια σχέδια των πολιτικών ταγών μας. Υπάρχουν;
Η εσωστρέφεια μου εκδηλώνεται με . . . αυτομόρφωση! Αυτή τη περίοδο λοιπόν, σημείωσα μερικά κείμενα τα οποία νομίζω ότι αξίζει κάποιος να τα διαβάσει:
http://www.tovima.gr/files/1/ 2013/09/04/simitis.pdf, όχι τόσο για την ελλειπή αυτοκριτική της αλλά για σκέψεις που μπορεί να είναι χρήσιμες για το μέλλον
Πριν δύο και χρόνια περίπου (πόσο γρήγορα περνάει ο καιρός ε;) είχα ξαναγράψει για τους παπάδες κι έκανα τη σύγκριση των δύο Άνθιμων: του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης και του Αλεξανδρουπόλεως με αφορμή τις θέσεις τους -εντελώς αντίθετες- για τους παράνομους μετανάστες.
Τα βιβλία του Παρ. Αυγερινού "Η αλλαγή τέλειωσε νωρίς" για την ΠΑΣΟΚική 20ετία και για ένα παρελθόν που μοιάζει να μας έρχεται ξανά
. . . και του Τάσου Γιαννίτση "Η Ελλάδα στην κρίση" που άνετα αποτελεί μια ψύχραιμη βάση για συζήτηση για το τι πρέπει να γίνει.
Για την περίοδο 1930 - 1945 στην Κεντρική Ευρώπη το βιβλίο του Μάνες Σπέρμπερ "Η καμένη βάτος" (εκδόσεις Καστανιώτη) είναι πολύ καλό αλλά . . . καταθλιπτικό.
Για την περίοδο 1930 - 1945 στην Κεντρική Ευρώπη το βιβλίο του Μάνες Σπέρμπερ "Η καμένη βάτος" (εκδόσεις Καστανιώτη) είναι πολύ καλό αλλά . . . καταθλιπτικό.
Τέλος για την Χρυσαλητεία και με αφορμή την τελευταία τους δολοφονία του Παύλου Φύσσα, ένα κείμενο του Μητροπολίτη Σιάτιστας που εξ όσων γνωρίζω δεν σχολιάστηκε ούτε προσέχθηκε ενώ θα έπρεπε:
«Όταν
την "Χρυσή Αυγή" την χαρακτήριζα
«μαύρη νύκτα» δεν έψαχνα να βρω δύο
λέξεις για να εντυπωσιάσω.
Χρησιμοποίησα δύο λέξεις με στόχο να αποδώσω με την μέγιστη δυνατή ακρίβεια αυτό που έβλεπα τότε με βάση την ιδεολογία, τις πρακτικές καθώς και την συνολική εμφάνιση του νεοναζιστικού μορφώματος, όσον αφορά την πραγματική ταυτότητα του και στάθηκα ιδιαίτερα απόλυτος και αυστηρός, όσον αφορά κάθε εναγκαλισμό της Χ.Α από χριστιανό η ιερωμένο.
Χρησιμοποίησα δύο λέξεις με στόχο να αποδώσω με την μέγιστη δυνατή ακρίβεια αυτό που έβλεπα τότε με βάση την ιδεολογία, τις πρακτικές καθώς και την συνολική εμφάνιση του νεοναζιστικού μορφώματος, όσον αφορά την πραγματική ταυτότητα του και στάθηκα ιδιαίτερα απόλυτος και αυστηρός, όσον αφορά κάθε εναγκαλισμό της Χ.Α από χριστιανό η ιερωμένο.
Τότε
κάποιοι θεώρησαν υπερβολικούς τους
χαρακτηρισμούς μου,νομίζω πλέον ότι
κανείς δεν αμφιβάλλει για την ακρίβεια
των λέξεων. Πιθανώς όμως και αυτές ακόμη
οι λέξεις σήμερα να υπολείπονται πλέον
της αληθείας γιατί η δολοφονία, πρώτον
εν ψυχρώ και δεύτερον κατόπιν εντολής,
δεν παραπέμπει μόνο στην νύκτα, αλλά
κυρίως στην κόλαση.
Υπάρχει
κάτι που με τρομάζει πιο πολύ από το
έγκλημα. Είναι ο τρόπος του εγκλήματος.
Η ψυχρότητα της εκτέλεσης. Ούτε ένα
δάγκωμα της ψυχής, ούτε ένας προβληματισμός
της τελευταίας στιγμής, ούτε η παραμικρή
νύξη της συνείδησης, ενός υποτιθέμενου
φιλήσυχου πολίτη;
Ποια
λοιπόν είναι η οργάνωση και πόσο κολασμένη
είναι, που μπορεί να κάνει ένα
«φιλήσυχο»πολίτη» σε αδίστακτο
εγκληματία; Το έγκλημα ήταν αποτέλεσμα
μιας λεηλατημένης από κάθε αξία και
ισοπεδωμένης ψυχής η ήταν καρπός ενός
φόβου απέναντι σε εκείνους που τον
διέταξαν να σκοτώσει;
Με
την ύπαρξη τόσων ντοκουμέντων και
μαρτυριών για τη σχέση του με την
εγκληματική οργάνωση η προσπάθεια να
παρουσιασθεί ότι έχει χαλαρή σχέση
μήπως και αυτή είναι αποτέλεσμα μιας
εντολής η και ενός φόβου για την δική
του την ζωή;
Αλλά
και η γελοία προσπάθεια των βουλευτών
της Χ.Α να αποτινάξουν από πάνω τους και
τον άνθρωπο και το έγκλημα δεν οδηγεί
τον ταλαίπωρο και δυστυχή εγκληματία
να καταλάβει ποια τύχη τον περιμένει
και τον ίδιο;
Και
τα ερωτήματα συνεχίζονται:
Άργησε
η πολιτική ηγεσία να αντιληφθεί τι είναι
η Χρυσή Αυγή η σιώπησε εν γνώσει της,
έχοντας άλλες σκέψεις στο πίσω μέρος
του εγκεφάλου της;
Αν
άργησε, τότε είναι επικίνδυνη για τον
τόπο λόγω αδυναμίας και ανικανότητος
να συλλάβει την κρισιμότητα των στιγμών
και να αξιολογήσει τα δεδομένα.
Αν
σιώπησε ένοχα γιατί νόμιζε ότι μπορεί
να διαχειρισθεί το πρόβλημα, τότε
θυσιάζει την πατρίδα στα πολιτικά της
παιγνίδια.
Έπρεπε
να φθάσουμε στο αίμα για να καταθέσει
ο Υπουργός όσα κατέθεσε στον Εισαγγελέα
του Αρείου;
Αυτά
δεν ήταν γνωστά; δεν ήταν δεδομένα;
καθ’εαυτά δεν συνιστούσαν αδικήματα;
είχαν αντιμετωπισθεί σαν αδικήματα;
Αυτά
δεν έδειχναν ότι πρόκειται για εγκληματική
οργάνωση; Τις ορδές των βαρβάρων δεν
τις έβλεπαν; Τις εικόνες των σύγχρονων
ΕΣ-ΕΣ που γυρνούσαν στους δρόμους για
να τρομάξουν τους Έλληνες δεν τις είχαν
δει;
Αυτές
οι εμφανίσεις οι ομαδικές και ο τρόπος
τους, δεν πιστοποιούσαν ότι πρόκειται
για παραστρατιωτική οργάνωση;
Η
διαφαινομένη αποφασιστικότητα του
Υπουργού και της Πολιτείας θα έχει
συνέχεια και συνέπεια η είναι ένα
πυροτέχνημα λόγω του εκτάκτου των
γεγονότων;
Βλέπετε
δεν μας έχει πείσει η πολιτική ηγεσία
ότι μπορούμε να της έχουμε εμπιστοσύνη.
Πόσες φορές ακούσαμε από υπεύθυνα,
υποτίθεται, πολιτικά χείλη ότι «το
μαχαίρι θα φθάσει στο κόκκαλο», αλλά
αυτό δεν ακούμπησε ούτε το δέρμα;
Το
ακόμη θλιβερότερο. Η διχοστασία της
πολιτικής ηγεσίας και η απουσία καθαρού
πολιτικού λόγου, η αδυναμία συνεννόησης
σε μια τόσο κρίσιμη ώρα, δείχνει μια
πολιτική ηγεσία ανάξια της πατρίδος
και των περιστάσεων.
Ευρισκόμενος
αυτές τις ημέρες εις την πατρικήν οικίαν
λόγω ασθενείας άκουσα τον αρχηγίσκο
του ναζιστικού μορφώματος να μιλάει με
τόση αηδία για το Κοινοβούλιο και για
το πολίτευμα, με το γνωστό του χιτλερικό
παραλήρημα.
Διερωτώμαι:
Δεν τον άκουσε κανένας εισαγγελικός
λειτουργός.
Δεν
συνιστούν οι λόγοι του προσβολή του
δημοκρατικού πολιτεύματος; Ποια αγωγή
δίνει στα νέα παιδιά, τα οποία στερημένα
ουσιαστικής παιδείας και από το σχολείο
και από την οικογένεια γίνονται μα
άμορφη μάζα από την οποία θα επιλέγονται
οι αυριανοί εκτελεστές;
Δυο
λόγια ακόμη γι’αυτούς που ψήφισαν τον
Ναζισμό. Ίσως δεν ξέρατε. Ίσως παρασυρθήκατε;
Τώρα καταλάβατε; Τώρα ξυπνήσατε; Τώρα
δεν μπορείτε να επικαλείσθε ούτε την
άγνοια, ούτε την διαμαρτυρία, ούτε την
απόγνωση.
Μεγαλύτερη
απόγνωση από το Ναζισμό δεν υπάρχει.
Αλλοιώς ετοιμασθείτε να κλάψετε και το
δικό σας το παιδί!
Γιατί
ο Ναζισμός δεν έχει φίλους, έχει μόνον
θύματα».
Πριν δύο και χρόνια περίπου (πόσο γρήγορα περνάει ο καιρός ε;) είχα ξαναγράψει για τους παπάδες κι έκανα τη σύγκριση των δύο Άνθιμων: του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης και του Αλεξανδρουπόλεως με αφορμή τις θέσεις τους -εντελώς αντίθετες- για τους παράνομους μετανάστες.
Μερικοί παπάδες έχουν ψυχή και λογική και η πολιτική τους ανάλυση όπως βλέπετε είναι πιο έγκυρη από εκείνη πολλών "στελεχών" και "συμβούλων".
Καλήμέρα και καλή τύχη σε όλους μας!
Στα εκκλησιαστικά ΜΠΛΟΚ και στο ΦΑΤΣΟΒΙΒΛΙΟ έχει και σχολιαστεί και αναπαραχθεί πολλές φορές το θέμα και βέβαια τα άρθρα των Μητροπολιτών που αναφέρεις, και βέβαια του Αγίου Σιατίστης. Επίσης στο τελευταίο ΠΟΛΥΑΝΔΡΙΟΝ γράψαμε για το βιβλίο του φίλου της εφημερίδας μας ΣΤΑΥΡΟΥ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ (νυν ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚ. ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ) που πρωτος ανακίνησε το θέμα ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. Στην εκκλησία υπάρχουν πολλές φωνές για να μην πω οι περισσότερες κατά της ΧΡΥΣΗΣ ΑΥΓΗΣ. Μάλιστα ο Ζουμπουλάκης έκανε και συνέδριο για το θέμα με τον ΑΡΤΟ ΖΩΗΣ που είναι Πρόεδρος. Δες τις σχετικές ιστοθέσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωστά τα λες Νίκο, πως "Στην εκκλησία υπάρχουν πολλές φωνές για να μην πω οι περισσότερες κατά της ΧΡΥΣΗΣ ΑΥΓΗΣ." Όμως αυτό ακριβώς όπως το λες δηλώνει ότι υπάρχουν και πολλές που είναι υπέρ. Οι μισές ή ίσως κάτι λιγότερο από τις μισές. Κι αυτό ακριβώς είναι το άσχημο. Ότι ενώ στην κοινωνία είναι μια μικρή μειοψηφία, στην Εκκλησία είναι ένα μεγάλο ρεύμα. Θα έπρεπε να μην τίθεται καν το ερώτημα, αν υπάρχουν υποστηρικτές της ΧΑ στην Εκκλησία.
ΔιαγραφήΗ συναυλία του Γιάννη Αγγελάκα, την Κυριακή το βράδυ στον Βύρωνα πήρε πολιτική χροιά. Και συγκεκριμένα, αντιφασιστική.
ΑπάντησηΔιαγραφή«Φασίστες κου@λες έρχονται κρεμάλες», φωνάζει το κοινό με τον τραγουδοποιό όμως να διαφωνεί και να παραμένει πιστός σε αυτό που είχε πει σε μια πρόσφατη συνέντευξή του στο musicpaper.gr: «Θέλω να είναι ζωντανά τα πράγματα. Να κράζω και να με κράζουμε και να ξεκινάει ένας διάλογος. Ετσι προχωράνε τα πράγματα. Ετσι βράζουμε κιόλας. Αν δεν βράσουμε δεν θα μαγειρέψουμε τίποτα». Μόνο που όλα έχουν ένα σημείο βρασμού.
Ο Γιάννης Αγγελάκας ξέρει ότι δεν πρέπει μια κοινωνία να το ξεπεράσει. Οπότε άμεση η απάντησή του στο παραπάνω σύνθημα: «Εμένα δεν μου αρέσει αυτό το σύνθημα. Η απάντηση πρέπει να είναι ψύχραιμη, να είναι προϊόν ορθής σκέψης και κυρίως χρειάζεται όλοι να προσέχουμε καθημερινά τον φασισμό που κρύβουμε μέσα μας». Κρύβουμε; «Βεβαίως και κρύβουμε. Ακόμη και στην καθημερινότητά μας. Αλλά δεν μπορεί να είναι η βία απάντηση στη βία. Αν είναι δυνατόν. Πρέπει να φθάσουμε σε μια κοινωνία πολιτών με ευφυΐα και συνείδηση».
Ως εκ τούτου ο διάλογος για τον δημιουργό προκύπτει ως βαλβίδα ασφαλείας.
Δεν μίλησε όμως μόνο για αυτό. «Γενικά τραγουδάμε για τα χάλια μας... Σήμερα όμως τραγουδάμε για τον Παύλο». Αλλά τα αντιφασιστικά μηνύματα του έδωσαν την «αφορμή» να συνεχίσει: «Λυπάμαι για όλους... Ξερνάμε την παράνοια και τον κυνισμό στα μούτρα μας».
Φασισμὸς δὲν εἶναι μόνο ἡ ἀνοικτὴ δικτατορία τοῦ μεγάλου κεφαλαίου, ποὺ μὲ τὴ δυνατότητα ὑπερεκμετάλλευσης τῶν ἐργατῶν δίνει τὴ δυνατότητα τῶν παροχῶν ˗καὶ ἔτσι στήριξής της- καὶ στὰ μικροαστικὰ στρώματα χωριοῦ καὶ πόλης…
ΑπάντησηΔιαγραφήΦασισμὸς εἶναι καὶ ἡ καθημερινὴ πρακτικὴ τῆς αὐταρχικῆς συμπεριφορᾶς τοῦ Ἐγὼ ὡς πρὸς τὸν Ἄλλο, αὐταρχικῆς συμπεριφορᾶς ποὺ βασίζεται στὴν ὑπερεκμετάλλευση τῆς ἀδυναμίας τοῦ πλησίον τοῦ Ἄλλου – τοῦ γονιοῦ πρὸς τὸ παιδὶ ἀλλὰ καὶ τοῦ παιδιοῦ πρὸς τὸ γονιό, τοῦ ἄνδρα πρὸς τὴ γυναίκα ἀλλὰ καὶ τῆς γυναίκας πρὸς τὸν ἄνδρα, τοῦ καθημερινοῦ δίπλα μας πιὸ καπάτσου, πιὸ ξυπνοῦ, πιὸ ἀδίστακτου, ποὺ ἐκμεταλλεύεται τὴν ἀγαθότητα ἢ τὴ λογικὴ τοῦ Ἄλλου. Φασισμὸς εἶναι ἡ μονοδιάστατη καὶ ἐμπαθὴς χρήση τοῦ Λόγου τοῦ Ἄλλου, εἶναι νὰ εἶσαι ἀδίστακτος τὴ στιγμὴ ποὺ εἶσαι ὁ δυνατός, νὰ συντρίβεις δίχως ἀγάπη τὸν Ἄλλο ὅταν δὲν μπορεῖ νὰ ἀμυνθεῖ ὴ δὲν θέλει… Καὶ φασισμὸς εἶναι ἡ ἐκμετάλλευση τῆς πιὸ ἀνθρώπινης ἀδυναμίας - ἡ ἐκμετάλλευση τοῦ ἀπελπισμένα, παραδομένα, ἐρωτευμένου Ἄλλου…[…] Ὁ φασισμὸς ἐκφράζεται ὡς καθημερινὴ συμπεριφορὰ ποὺ ἀκινητοποιεῖ τὶς ἀντιστάσεις τοῦ Ἄλλου, ὄχι γιὰ νὰ τὸν κερδίσει ἀλλὰ γιὰ νὰ τὸν συντρίψει, ὄχι γιὰ νὰ προκαλέσει τὴ συναινετική του συνάντηση ἀλλὰ γιὰ νὰ προκαλέσει τὸν ἀφανισμό του καθὼς βλέπει τὸν Ἄλλο ὡς τὸ διαρκῆ του ἐχθρό.
[…] Στὸν τρομοκρατικὸ Λόγο –κυρίαρχο Λόγο τοῦ σήμερα- ὁ καθένας ἐμμένει στὰ 100% κάποιου δικαίου του, δίχως νὰ συνειδητοποιεῖ πὼς ἡ ἀλήθεα εἶναι πάντοτε μιὰ σχετικότητα ἱστορικὴ καὶ διαλεκτική. Ἡμιμορφωμένοι, ἄλλωστε, δίχως αἰσθαντικότητα καὶ ἐνόραση, ἀνέρωτοι καὶ ἀνέραστοι ˗ προϊόντα μιᾶς παιδείας ἀνάπηρης ποὺ τοὺς παρέχει δύσκολα τὸ σύστημα, προϊόντα ἀκόμα μιᾶς μικροαστικῆς, μετὰ τὴν ἐφηβεία συμβιβασμένης ζωῆς, πολλοὶ διανοούμενοι τοῦ νεοελληνικοῦ μας σήμερα, ἐλάσσονες ὑποτελεῖς στὴν ἄρχουσά μας τάξη καὶ στὰ ὁράματα ποὺ τοὺς ταΐζει, μπερδεύουν τὴν πραγματικότητα μὲ τὴν ὀργανικὴ ἀναπηρία τους ˗τὰ μαθηματικὰ μὲ τὴν ἱστορία ἢ τὴ φιλοσοφία, τὸ θετικισμὸ μὲ τὴ δημιουργία, τὴν «ἐπαρχία» τους μὲ τὸν σύνολο κόσμο˗ ἀνίκανοι νὰ δοῦν τὴ ζωὴ ὡς διαλεκτικὴ ἑνότητα τοῦ Ἐγὼ μὲ τὸν Ἄλλο, ἀνίκανοι νὰ ἐπεκτείνουν τὸ ἀντικείμενο τῆς μελέτης τους ἔξω ἀπὸ τὸν ἑαυτό τους, ἀνίκανοι νὰ μεταχειριστοῦν τὴ φαντασία τους γιὰ νὰ κατανοήσουν τὸ Ἄλλο καὶ τὸν Ἄλλον. […]
Κωστῆ Μοσκώφ, Λαϊκισμὸς ἢ πρωτοπορία; Δοκίμια III, Ἀθήνα 1985.
Ο Μοσκώφ ήταν ένας γλυκός άνθρωπος και λαμπρός ιστορικός που πέθανε νέος νομίζω απο λευχαιμία. Νομίζω ήταν στέλεχος του πάλαι ποτέ Κέντρου Μαρξιστικών Ερευνών στη Θεσσαλονίκη.