Την μεσημέρι, Μεγάλη Παρασκευή σήμερα, με έβαλε η κυρά να κάναμε τρισάγιο, στο νεκροταφείο, σ’ αυτούς που έχουν φύγει. Μέχρι να έρθει ο παπάς και σε εμάς, περπατούσα ανάμεσα στους τάφους και κοίταζα. Έβλεπα τις ημερομηνίες θανάτου και τις ηλικίες: οι περισσότεροι ήταν περίπου στην ηλικία μου και αρκετοί νεώτεροι. Είδα και του πατέρα σου. Εβδομήντα τέσσερα κι εγώ είμαι ήδη εβδομήντα επτά.
Τους θυμήθηκα όλους κι έτσι με τις φωνές των γυναικών και του παπά τα λόγια να μπερδεύονται χαμηλόφωνα στο ανοιξιάτικο ρίγος, σκέφτηκα πως κι εμένα έρχεται η ώρα μου. Όσο όμως κι αν σκέφτηκα δεν μπόρεσα να δω κανένα μυστήριο στον θάνατο. Μου φάνηκε σαν κάτι απλό και προφανές.
Παλιότερα πίστευα σον Θεό και πήγαινα στην εκκλησία, ειδικά τη Μεγάλη βδομάδα. Άκουγα τα λόγια των ψαλτάδων και προσπαθούσα να καταλάβω το μέγα μυστήριο αλλά δεν κατάλαβα τίποτα. Και τώρα πάω αλλά τώρα δεν περιμένω τίποτα. Δεν ακούω ψαλμωδίες. Ακούω τις φωνές αυτών που έχουν πεθάνει. Εδώ και πολλά χρόνια η Σαρακοστή, η Μεγάλη Εβδομάδα, η Ανάσταση δεν μου λένε τίποτα κι ακόμα πιο πολύ δεν καταλαβαίνω τα περί αναστάσεως κι αιωνίου ζωής. Αν είναι η άλλη ζωή, να είναι σαν κι ετούτη αλλά χωρίς τα άσχημά της, μάλλον θα είναι μια ζωή βαρετή. Θα είναι καταδίκη να ζεις χωρίς να πληγώνεσαι και να πληγώνεις, χωρίς να περιμένεις κάτι καλύτερο, χωρίς την χαρά της συμφιλίωσης και της δικαίωσης.
Παλιά, έλεγα μέσα μου ότι υπάρχει μια δύναμη - Θεός- που έχει κάνει τον κόσμο αλλά τώρα δεν πιστεύω. Μια μέρα στο ράδιο άκουσα ένα αρχιπαπά να λέει ότι το κακό στον κόσμο υπάρχει για να έχουμε, ο κάθε άνθρωπος χωριστά, την ελευθέρια της βούλησης. Ας το πει αυτό σε μια μάνα που έχασε το παιδί της σε αυτοκινητιστικό. Αν είναι να πω Θεό το παράλογο τότε χάνω το χρόνο μου.
Βαρέθηκα να περιμένω τις αποδείξεις, τις ενδείξεις έστω. Για τους παπάδες μπορεί να γίνομαι βλάσφημος αλλά για εμένα είμαι απλώς προσγειωμένος. Δεν με ενδιαφέρει. Εκείνο που πιο πολύ με πειράζει, είναι ο φανατισμός των θρησκόληπτων και η βεβαιότητα: θα υπάρξει Ανάσταση, θα υπάρξει Δευτέρα Παρουσία. Ε, και; Τι άλλο έχω να κάνω; Ακόμα κι αν στενοχώρησα κάποιους, αν τσακώθηκα με την αδελφή μου κι έχουμε ψυχρανθεί, τι να κάνω; Ίσως έτσι έπρεπε να γίνει. Κόβοντας τις γέφυρες με τους γύρω μου, ίσως κάνω τον θάνατό μου ευπρόσδεκτο.
Σήμερα το βράδυ θα ξανακάψουν τα παιδιά τον Ιούδα αλλά οι Ιούδες που έχουμε μέσα μας θα ζουν και θα μας κοροϊδεύουν. Το φιλί της προδοσίας είναι σαγηνευτικό και μερικές φορές δεν διαφέρει από εκείνο του πρώτου έρωτα. Ιούδες και Καλικάτζαροι θα έρχονται ξανά και ξανά να προκαλούν το κάψιμο του σκιάχτρου τους. Διότι αυτοί φταίνε για όλα τα στραβά μας κι όμως ποτέ δεν τους καίει κανείς μας. Εμείς Ιούδες εμείς και Χριστοί όταν έρθει η ώρα μας.
Την Κυριακή του Πάσχα, ξυπνούσαμε από τις πέντε, σαν να πηγαίναμε στην Κωπαΐδα κι ετοιμάζαμε την φωτιά. Αρχίζαμε το ψήσιμο και όταν ξυπνούσαν τα παιδιά κι έρχονταν κατά τις δέκα, τα αρνιά είχαν αρχίσει να γίνονται. Άφηνα την παρέα, γέμιζα μερικά μπουκάλια κρασί και άρχιζα τις επισκέψεις σε φίλους που έψηναν στις αυλές τους. Όταν γύριζα από την περιοδεία είχα ζαλιστεί για τα καλά, από τα πολλά σταυρωτά και τα καγκέλια, και το μόνο που ήθελα είναι να πέσω για ύπνο.
Ποτέ δεν έκατσα να φάω αρνί με την οικογένεια. Είχα κάνει ευτυχισμένος ένα ταξίδι, μιας ημέρας, πέθαινα και ξαναγεννιόμουν το απόγευμα αργά, όταν οι άλλοι επέστρεφαν από την Αγάπη. Ζωή και Θάνατος μου είχαν δοθεί σε λίγες ώρες κι ήταν η ουσία της ζωής και τα δύο. Μαζί και ο πονοκέφαλος από το μεθύσι.
Εσείς οι γραμματιζούμενοι ψάχνετε να βρείτε την αλήθεια αλλά η αλήθεια είναι τόσο απλή και τόσο όμορφη και τόσο ευάλωτη και απαλή σαν την παπαρούνα. Νομίζετε ότι είναι κάτι δύσκολο και πολύπλοκο και σκαρώνετε λέξεις και όρους για να περιγράψετε την ευτυχία, την λύπη, τον θάνατο, τη γέννηση κι όλα αυτά θα τα καταλαβαίνατε αμέσως αν σφάζατε το αρνί που θα σουβλίσετε τη Λαμπρή.
Έχεις σφάξει πότε; Όχι ε; Τότε δεν μπορείς να καταλάβεις.
Να έχεις ταΐσει και φροντίσει τον μικρό αρνάκι όλη την περίοδο από την γέννα του μέχρι την σφαγή, να έχεις χαρεί βλέποντας το να χοροπηδάει γύρω από την μάνα του και να κουτουλιέται με τα άλλα αρνάκια και μετά, εκεί την Μεγάλη Παρασκευή, το αρνί να γίνεται Αμνός και εσύ Θεός την ώρα της αποτρόπαιης σφαγής. Όταν μπορείς να σφάξεις εκείνο που φρόντισες και αγαπάς κι όταν μπορείς να χαίρεσαι καθώς βλέπεις το σαρκίο του να σιγοψήνεται, όταν γίνεται το κοψίδι του η άγια κοινωνία σου, τότε έρχεσαι κοντά στην Αλήθεια της Ζωής και του Θανάτου και τότε το Πάσχα και η Ανάσταση έχουν κάποιο άλλο νόημα από εκείνο που έχουν για τα παιδιά σου: μιας ψησταριάς που οι γονείς ετοίμασαν για τους νεαρούς που όμως εκείνοι βαριούνται και στις δώδεκα που ξυπνάνε και έρχονται κοντά στην θράκα, κρατάνε ακόμα τον καφέ στο χέρι τους.
Άντε, καλή Ανάσταση,
. . . . μου είπε ο μπάρμπα Λιάμης την Μεγάλη Παρασκευή στο καφενείο, πλήρωσε το τσίπουρο και ξεκίνησε για το σπίτι.
Καλή Ανάσταση!
Καλή Ανάσταση Έρμε Καστριώτη, με ελπίδα,αισιοδοξία και διέξοδο....
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλα τα λετε κυριε ερμοκαστριοτη .
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγω προτιμησα φετος να μεινω στην Ολλανδια το πασχα ,μου λειπη το χωριο αλα δεν μου παει να σουβλιζουμε αρνια τωρα που ο κοσμος καιγετε .
Θα χαρω να πιω ενα κρασι αργοτερα στο χωριο με ταραμα και ελιες .
Χρονια πολα και του χρονου με υγεια
Η ανάρτη αυτή Ερμε,είναι όλα τα λεπτά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕμένα με άγγιξε και συμφωνώ μαζύ σου,ο άνθρωπος
έφτιαξε τους θεούς για να τους χρησιμοποιεί για κάθε χρήση , μεγάλοι μαστόροι οι υποκριτές και φαρισαίοι.
Συνέχεια σχολίου 7΄49.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕρμε , μπορεί να μην αρέσουμε στους πολλούς
αλλά τί να κάνουμε ,πρέπει να πούμε και μείς τη
γνώμη μας και όπως αυτοί πιστεύουν στους θεούς ας
μας επιτρέψουν το όχι μας.
Νάσαι καλά και άν είσαι σήμερα θεσπιές θα ανταμώσουμε σε κάποιο οβελία στις επισκέψεις που συννηθίζω και εγώ μένα ποτήρι στο χέρι.
Ξ.Μέλις
Α ΡΕ ΑΜΑΡΤΩΛΟΙ στη κόλαση που θάστε θα ψήνεστε
ΑπάντησηΔιαγραφήστα καζάνια και σεις θα μας λέτε ότι κάνετε ντουζάκι,τόσο ψεύτες είστε.
Καλησπέρα σε όλους και χρόνια πολλά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτειριώτη σε ευχαριστώ για τις ευχές. Τα χρειαζόμαστε όλα όσα λες αλλά για την διέξοδο αντί να την ευχόμαστε πρέπει να την βρούμε και νάναι πειστική και αποτελεσματική και για αυτό νομίζω ότι θέλουμε δρόμο και προσπάθεια ακόμα. Εάν έχεις τις μπρεχτικές ιστορίες του κ. Κόϋνερ, σου προτείνω να διαβάσεις εκείνη με τίτλο ‘Ερωτήματα που πείθουν’. Για όποιον ενδιαφέρεται είναι εδώ: http://www.scribd.com/doc/31084691/%CE%9F%CE%B9-%CE%99%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%9A%CE%BF%CF%85-%CE%9A%CF%8C%CF%85%CE%BD%CE%B5%CF%81-%CE%9C%CF%80%CE%AD%CF%81%CF%84%CE%BF%CE%BB%CF%84-%CE%9C%CF%80%CF%81%CE%B5%CF%87%CF%84
Ανώνυμε 12:46 εκεί στην Ολλανδία νάσαι καλά. Αλλά νομίζω ότι ακόμα κι όταν ο κόσμος καίγεται πρέπει να βρίσκουμε κουράγιο και να περνάμε καλά με φίλους και δικούς. Το χρειαζόμαστε όλοι μας και δεν πρέπει να αισθανόμαστε τύψεις για αυτό. Η γιορτή και το γλέντι μπορεί να μας δίνει δύναμη για την συμβολή μας στις προσπάθειες των ανθρώπων για βελτίωση της ζωής τους.
Ξ. Μέλις, ο μπάρμπα Λιάμης δεν είναι κάποιος που σαν τον Φάουστ αφού σπούδασε κι έψαξε όλων των επιστημών και ανθρωπίνων δημιουργημάτων το περιεχόμενο αναφωνεί ‘και νάμαι δω με τόσα φώτα, εγώ ο μωρός όσο και πρώτα’. Έχει την βιωματική σοφία της απλότητας και οι δοξασίες του δεν διεκδικούν τίτλους αθεΐας ή άλλου φιλοσοφικού ρεύματος. Κανένα σεμινάριο φιλοσοφικού υλισμού δεν παρακολούθησε και πολιτικά δεν υπήρξε ποτέ αριστερός. Ίσως για αυτό η ‘αλήθεια’ του να είναι τόσο δυνατή. Στην ηλικία του άλλωστε μπορεί να συνδιαλέγεται άφοβα με κάθε Θεό όπου ‘Θεός= απόλυτη δύναμη και γνώση για την εξέλιξη των πραγμάτων’ και να αποκαλύπτει την ματαιότητα της ύπαρξης του για αυτόν -τον μπάρμπα Λιάμη.
Κυριε Ερμοκαστριωτη συμπαθαμε αλα εγω εδω στην Ολλανδια με αυτα που βλεπω και ακουω ετσι αισθανθηκα . Φυσικα και χρειαζεται το γλεντι και η γιορτη με την οικογενεια και φιλους αλα με μετρο , ας μη ηταν 5η η Ελλαδα στην καταναλωση ουισκι στον κοσμο και πρωτη στην παχυσαρκια .
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ευρωπη τακεντρα ψυχαγωγιας ,εστιατορια ,μπαρ καθε κυριακη βραδι ειναι αδεια διοτι την επομενη ειναι εργασημη . Δεν μπωρουμε να εχουμε και το καρβελι αφαγωτο και το σκυλι χωρτατο .
Ο πατερας πειγεναι για πουρναρια στον ελικωνα για να καιει το καζανι για να πληνη η μανα τα ρουχα στην σκαφι εξω στην αυλη. Τα σπιτια το πασχα ελαμπαν απο καθαριοτητα με φρεσκοασβεστομενα σκαλοπατια και το τραπεζι του πασχα αλα και καθε κυρικη ηταν για μενα παλατισιο .
Πατριωτη μου ωρισμενες καταστασεις που περασα με εκαναν να νοιωθω Ελληνας εδω που ειμαι και τα εξωδα που θα εκανα το πασχα , θα κανω ενα περιπατο τον οκτομβριο στο Αρλιγγτον της Αμερικης 80 χιλιομετρα με φουστανελα , ισως με την επιγραφη στο μπλουζακι (απογωνος των 700) . Βλεπεται ετοιμαζω την κληρονομια για τα εγγονια μου .
Ερμε και παλι να με συμπαθας για το προηγουμενο σχολιο , και του χρονου με υγεια .
Πάντως οι Έλληνες, αγαπητέ Έλληνα της διασποράς, πίνουν τα ποτά τους έξω από το σπίτι τους, ενώ πολλοί Ευρωπαίοι πίνουν στο σπίτι τους. Τη σημασία έχει λοιπόν αν δεν βγαίνουν την Κυριακή αλλά μεθάνε στο σπίτι τους. Ο εργοδότης θέλει συνεπή και ευδιάθετο εργαζόμενο, όχι καταπιεσμένο κρυφομπεκρή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘέλω να πω ότι παντού υπάρχουν καλές και κακές νοοτροπίες, αλλά στις χώρες που αναφέρεσαι λειτουργεί η αξιολόγηση στην εργασία περισσότερο από ότι εδώ, στο δημόσιο κυρίως τομέα.
Αγαπητοί φίλοι, ο ΘΕΟΣ σου αποκαλύπτεται αφού πρώτα τον πιστέψεις. Είναι το λεγόμενο "ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ" (περισότερα:ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ ΙΛΑΡΙΩΝ ΑΛΦΕΓΙΕΦ)
ΑπάντησηΔιαγραφήευτυχώς που ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!
Νικόλαος Ι. Δημητρίου.
Χρόνια Πολλά Νικόλαε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο μυστήριο της πίστης πράγματι είναι η αποκάλυψη της αλήθειας (Αλήθειας καλύτερα) δια του μη έλλογου δρόμου. Αυτό παρατηρείται (για να μην πω ‘απαιτείται’) σε κάθε θρησκεία άρα και στην Χριστιανική.
Είναι όμως ενδιαφέρον ότι τα πρώτα βήματά της συγκρότησής της η Εκκλησία του Χριστού τα έκανε με επιδείξεις θαυμάτων χειροπιαστών, όπως ζήτησε ο Θωμάς με αξιοθαύμαστη άγια αυθάδεια. Οπωσδήποτε η εύνοια του Θεανθρώπου προς εκείνους τους πρώτους θεμέλιους λίθους της Εκκλησίας Του, προκαλεί σήμερα την ζήλεια στους πιστούς του.
Έκτοτε, σχεδόν δύο χιλιάδες χρόνια, έχει δυσκολέψει αφάνταστα το έργο κάθε πιστού στον Ιησού τον Ναζωραίο αφού τα θαύματα έχουν γίνει τόσο μα τόσο σπάνια και τόσο εσωτερικά που είναι είναι σχεδόν αδύνατο να βγουν στην επιφάνεια του βούρκου του εγωισμού του καθενός.
Κι εγώ θαυμάζω τον χριστιανό που πιστεύει χωρίς να έχει ανάγκη το θαύμα. Στην σημερινή επιδεικτική δημόσια προσφορά της πίστης των χριστιανών, με τους όρκους, τους αφορισμούς και την ρηχότητα των λογισμών, το να βρεις έναν τέτοιο απλό άνθρωπο του Χριστού είναι σχεδόν ισοδύναμο με θαύμα αλλά περί αυτού οι πνευματικοί και οι γνωρίζοντες μπορούν να πουν περισσότερα.
Εδώ και πολλά χρόνια πάντως, με τους φίλους μου, τιμούμε ιδιαιτέρως τον Θωμά για αυτό το σχεδόν επιστημονικό του θάρρος που έχει αποδώσει καταπληκτικά στον σχετικό πίνακα ο Καραβάτζιο.