Τρίτη 5 Απριλίου 2011

Αμήχανος Δημοτικός Προϋπολογισμός


Υπάρχουν δύο τρόποι να βιώσει κάποιος την οικονομική κρίση. Ο ένας είναι να παρακολουθεί τα δελτία ειδήσεων σε όλα τα μέσα ενημέρωσης. Ο άλλος να μετράει τα λεφτά του. Περιττό να πως ποιός είναι ο πιο σαφής και . . . κατανοητός.

Ο σχολιασμός των δεδομένων για το εθνικό μας χρέος, την αδυναμία είσπραξης των φόρων, την ανυπαρξία επενδύσεων και θέσεων εργασίας γίνεται όλο και περισσότερο με τρόπο που αποτρέπει την κατανόηση και βυθίζει τον αποδέκτη όλης αυτής της πληροφόρησης στα ερέβη της απελπισίας. Όχι, λάθος. Η απελπισία έρχεται όταν ο πολίτης κάνει τους λογαριασμούς του και βλέπει το οικογενειακό έλλειμμα να μεγαλώνει.

Οι διάφοροι ειδικοί, συνειδητά είτε ασυνείδητα, δημιουργούν την βεβαιότητα ότι η διαχείριση των οικονομικών είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο και πολύπλοκο και απαιτεί ειδικούς κι εμπειρογνώμονες, καθηγητές και σοφούς, που να παίζουν στα δάκτυλα τις διαδικασίες ροής του παγκόσμιου. Ζητούν να υποκαταστήσουν την πολιτική λειτουργία των δημόσιων οικονομικών (και του Προϋπολογισμού) με ειδικούς τεσνικούς χειρισμούς. Το ότι τέτοιοι «ειδικοί» μας οδήγησαν ως εδώ, ως διαπίστωση και μόνο, από τους «σώφρονες» χαρακτηρίζεται λαϊκισμός και αναίδεια. Και πριν ακούσω να λέγεται ως αντίλογος το «ρε, με κάνεις εμένα Πρωθυπουργό και θα δεις!» σπεύδω να μιλήσω για τα οικονομικά του οίκου μας, του Δήμου μας δηλαδή.

Διότι η διοίκηση ενός Δήμου σαν τον δικό μας, είναι μικρογραφία της διοίκηση της χώρας αλλά ευτυχώς για εμάς ο Δήμος μας είναι σε καλύτερη «δημοσιονομική» κατάσταση, όπως θα δούμε, αλλά μάλλον κινείται με το ίδιο στιλ: διαχειριζόμαστε ότι μας είπαν ότι έχουμε χωρίς απαιτήσεις ανάπτυξης!

Πάντως, είναι εξαιρετικά θετικό που για πρώτη φορά εφέτος, είδαμε νούμερα να δίνονται στην δημοσιότητα για την οικονομική λειτουργία του Δήμου. Όσα αναφέρω στην συνέχεια στηρίζονται σε κείμενα που βρήκα σε γειτονικούς δικτυότοπους για τον Προϋπολογισμό του Δήμου  και για το Πρόγραμμα Τεχνικών Έργων .

Προφανώς και είναι πιο πολλές οι απορίες μου από τις απόψεις, αλλά ελπίζω στην πορεία της συζήτησης να πάρουμε τις απαντήσεις που θέλουμε. Επίσης επειδή αγνοώ τις λεπτομέρειες του τυπικού της οικονομικής διαχείρισης, ευχαρίστως θα περιμένω διορθώσεις και παρατηρήσεις.

Είναι λογικό, η κατάρτιση τόσο του Προϋπολογισμού όσο και Προγράμματος Τεχνικών έργων για το 2011, να έγινε με άθροιση των αντίστοιχων προγραμμάτων των προηγούμενων διοικήσεων.

Οπότε ουσιαστικά η εικόνα είναι η εικόνα του τρόπου που οι προηγούμενες διοικήσεις των Δήμων Αλιάρτου και Θεσπιών αντιμετώπιζαν τον οικονομικό προγραμματισμό του Δήμου τους: εργασίες που γίνονται για να καλύψουν τρύπες (κυριολεκτικά για τους δρόμους και μεταφορικά για τις άλλες ανάγκες) και όχι ένεκα μακροπρόθεσμου σχεδιασμού για την ανάπτυξη του Δήμου και την ευημερία των κατοίκων. Αυτό απεικονίζεται στην «λιτή» εισαγωγική έκθεση του Δημάρχου αλλά δυστυχώς για αυτόν, η όλη κατάσταση δεν του επιτρέπει αναμονές και περιόδους . . . χάριτος.

Η συζήτηση για τα θέματα αυτά είναι πολύ σοβαρή και η ευθύνη όλων των δημοτικών συμβούλων επίσης μεγάλη. Κανονικά πριν την συζήτηση θα έπρεπε να είχαν ενημερωθεί οι δημότες αναλυτικά και να είχε γίνει η σχετική συζήτηση, οπότε η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου θα ήταν το επιστέγασμα μιας προσπάθειας κατανόησης των οικονομικών δεδομένων και -αυτό είναι πιο σημαντικό- των αναπτυξιακών προσδοκιών του Δήμου. Άρα απουσία κάποιου από την συζήτηση (όπως εν προκειμένω του κ. Βίτση) στο Δημοτικό Συμβούλιο, εάν δεν οφείλεται σε πραγματικά «ανωτέρα βία» και είναι «διπλωματική ασθένεια», πρέπει να καταδικάζεται.

Ας πάμε όμως στα πιο συγκεκριμένα.

Η συζήτηση περί των οικονομικών του Δήμου θα έπρεπε να είναι έστω και τώρα (και όχι προεκλογικά, ως όφειλε) να είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για απολογισμό των προηγούμενων δημάρχων. Όχι για να τους κρίνουμε -αυτό έγινε στις εκλογές- αλλά για να μάθουμε και να βελτιώσουμε.

Διαπιστώνω, για παράδειγμα, ότι ανάμεσα στα προϋπολογισθέντα έσοδα του 2010 και τα τελικώς βεβαιωθέντα υπάρχει μια διαφορά περίπου € 8.000.000 ! Που οφείλεται αυτό; Σε υπεραισιοδοξία των δημοτικών αρχόντων ή σε αδυναμία είσπραξης τους; Ποιές είναι οι πηγές των εσόδων; Όποια κι αν είναι η απάντηση οφείλει να υποστηρίζει τον φωτεινό στόχο για έσοδα € 4.000.000 περισσότερα από πέρυσι. Πόσο ρεαλιστικό είναι αυτό, όταν τα δημοτικά τέλη δεν θα αυξηθούν (σωστά!) και η κρατική επιχορήγηση -από όσα έχω ακούσει- θα είναι μειωμένη;

Παρόλα αυτά, πέρυσι υπήρξε πλεόνασμα (έσοδα - έξοδα) περίπου € 1.000.000. Γιατί; Ποιές δράσεις δεν υλοποιήθηκαν; Το λέω αυτό διότι στην σχετική έκθεση (κι εν αναμονή της άλλης από τους ορκωτούς λογιστές) αναφέρεται ότι ο Δήμος χρωστάει ήδη € 2.270.000, κυρίως σε εργολάβους για έργα παρελθουσών χρήσεων. Μακάρι να είναι μόνο τόσα.

Επίσης, αναφέρεται ότι τα έξοδα του Δήμου για το 2011, θα είναι € 5.000.000, λιγότερα κατά          € 1.200.000 περίπου. Αυτό οφείλεται μόνο στους λιγότερους υπαλλήλους (συμβασιούχοι γιοκ) που έχει ο Δήμος; Έγιναν κι άλλες περικοπές; 

Δεν ξέρω εάν το πρόγραμμα τεχνικών έργων είναι ξεχωριστό από τον Προϋπολογισμό, αλλά το ότι διατίθενται για έργα € 1.700.000 μου φαίνεται για λίγο σε σχέση με τις λοιπές δαπάνες του Προϋπολογισμού; Σκέφτομαι έτσι πρόχειρα τα μεγάλα έργα υποδομής που χρειαζόμαστε (βιολογικός καθαρισμός και αποχετευτικό δίκτυο, χωροταξικό σχέδιο, αναδασμός) και θα ’θελα να ξέρω για το που χωράνε όλα τούτα.

Επίσης κάνει εντύπωση η έκφραση « € 5000 περίπου». Συνήθως σε λογαριασμούς και προϋπολογισμούς καλό είναι να αποφεύγονται τέτοιες εκφράσεις, διότι αποτελούν αφορμές για «μαγειρέματα».

Διαβάζω για διάφορες Δράσεις με προϋπολογισμό € 0,1 και αν δεν πρόκειται για λάθος, μάλλον πρόκειται για ευχή υλοποίησης του έργου: άμα κάτσει κάνα κονδύλι! Κάτι τέτοιο δεν είναι κακό αρκεί νε γίνει οργανωμένα.

Νομίζω ότι ο Δήμος -εντάξει, φαντάζομαι ότι για τις αντίστοιχες υπηρεσίες κάτι τέτοια ακούγεται ως «κινέζικα»- θα έπρεπε να καταγράψει όλες τις δράσεις που χρειάζονται οι κάτοικοι σε άλλον κατάλογο, ας τον ονομάσουμε «επέκταση προϋπολογισμού» και να αποτελεί εργαλείο για διεκδίκηση. Διότι είναι βέβαιο ότι στις κεντρικές λεγόμενες υπηρεσίες του κρατικού μηχανισμού, υπάρχουν πόροι οι οποίοι διατίθενται κατά το δοκούν των κυβερνητικών αξιωματούχων και των τοπικών κομματικών παραγόντων.

Ο Δήμος (ο Δήμαρχος και οι συνεργάτες του) πρέπει να διεκδικεί πόρους για την επέκταση του αρχικού προϋπολογισμού τους και για αυτό η προετοιμασία με την καταγραφή δράσεων που μπορεί προς το παρόν να φαίνονται ως πολυτέλειες, θα αποδειχθεί χρήσιμη στην περίπτωση, ας πούμε, της διεκδίκησης χορηγιών από επιχειρήσεις που υπάρχουν στην περιοχή ή πρόκειται να έρθουν και να εγκαταστήσουν παραγωγικές μονάδες. Ο Δήμος πρέπει να είναι έτοιμος να διαπραγματευτεί οφέλη και για αυτό πρέπει να γνωρίζει τι έχουν ανάγκη οι δημότες.

Με τον τρόπο αυτό φαίνεται και η αναπτυξιακή διάσταση του Προϋπολογισμού: εάν δηλαδή κινητοποιεί και συντονίζει τις τοπικές δυνάμεις (συλλόγους, μη κυβερνητικούς οργανισμούς, επιχειρηματίες) για να υλοποιήσουν πράγματα. Διότι σήμερα, τι πραγματικές ανάγκες έχουμε; Με ποια σειρά θα ικανοποιηθούν; Πολύ φοβάμαι ότι η διαμόρφωση αυτής της λίστας γίνεται κατ’ εκτίμηση του κάθε Δημοτικού Συμβούλου και του περίγυρού του. Αλλά η μέθοδος αυτή είναι προφανώς ατελής.

Εάν θέλουμε να καταφέρουμε κάποια πράγματα για τα χωριά μας, αυτό δεν θα γίνει διεκδικώντας γενικώς πολλά και διάφορα, αλλά απαιτώντας με επιχειρήματα αυτά που μπορούν και πρέπει να γίνουν. Η πρώτη μέθοδος καλλιεργεί την ανεύθυνη πολιτική γκρίνια -κι ας φαίνεται "αγωνιστική"- ενώ η δεύτερη διαμορφώνει συνειδήσεις ενεργών σκεπτόμενων πολιτών.

Τόσο ο ΕΡΜΟΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ όσο και άλλοι είχαν προσπαθήσει στην διάρκεια της προεκλογικής περιόδου να στρέψουν την συζήτηση προς μια τέτοια κατεύθυνση, για την Πρόταση, το προεκλογικό πρόγραμμα του "φουλ επίθεση", κι με ιδέες για την μέθοδο του πως να διαμορφωθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα  αλλά δεν έγινε τίποτα. Όλη αυτή η προσπάθεια σαφώς εμπλουτισμένη και με άλλες ιδέες, θα πρέπει να αποτυπωθεί σε κάποιο σχέδιο και αφού συζητηθεί με τους δημότες να οργανωθεί η υλοποίησή του.

Διαβάζοντας λοιπόν τα σχετικά έγγραφα, διαμόρφωσα την άποψη ότι τόσο ο Προϋπολογισμός όσο και το Πρόγραμμα Τεχνικών έργων, είναι βιαστικό συμμάζεμα «για να παρουσιάσουμε κάτι προς την Κεντρική Διοίκηση». Καλό είναι που υπερψηφίστηκαν από όλους σχεδόν -πλήν Λακεδαιμονίων- αλλά αυτό μάλλον έγινε από αμηχανία, άγνοια και κυρίως τυπική συμμόρφωση και όχι λόγω ουσιαστικής ομοφωνίας σκοπού.

Προτείνω στους Δημοτικούς άρχοντες, να ξανασκεφτούν με τα δεδομένα της οικονομικής συγκυρίας διάφορες επενδύσεις σε κτίρια που είχαν προγραμματιστεί με βάση την παλιά οργάνωση του Δήμου και όχι προφανώς με την νέα και τις αναπτυξιακές απαιτήσεις. Νομίζω ότι κάθε πρόταση για επενδύσεις και ειδικά σε κτιριακή υποδομή, πρέπει να συμβαδίζει με αντίστοιχη εκτίμηση - προγραμματισμό για την διαχείριση της υποδομής αυτής: το κτίριο που δεν χρησιμοποιείται καταστρέφεται! Ως παράδειγμα αναφέρω την κατασκευή αίθουσας πολλαπλών χρήσεων στο Μαυρομάτι: δηλαδή, πως θα αξιοποιηθεί η αίθουσα αυτή; Και γιατί δεν αξιοποιούμε κτιριακό δυναμικό που μάλλον θα υπάρξει τώρα με την συμπύκνωση των δημοτικών υπηρεσιών, σχολείων, κλπ; Θα πρότεινα στους γείτονες Μαυροματαίους να σκεφτούν μήπως μπορούν να αξιοποιήσουν τα χρήματα αυτά για πιο παραγωγικές χρήσεις στο χωριό τους ή για δράσεις που θα ανακουφίσουν πρακτικά τους κατοίκους.

Η δαπάνη € 30.000 για τα μονοπάτια  στις Θεσπιές αφορά επεμβάσεις για προβολή του  αρχαιολογικού  χώρου; Σίγουρα, με την εθελοντική κινητοποίηση, μπορεί το κονδύλι αυτό να έχει πολλαπλάσια οφέλη.

Μεγάλο μέρος των χρημάτων επίσης βλέπω ότι δίνεται για αθλητικές εγκαταστάσεις αλλά δεν ξέρω αν δίνεται αντίστοιχο χρήμα για την βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού που θα κάνει τις εγκαταστάσεις χρήσιμες (προπονητές για όλες τις ηλικίες, εξοπλισμός ομάδων, κλπ.).

Τέλος, πιστεύω ότι πρέπει όλοι μας να σκεφτούμε τρόπους που προβάλλουν την περιοχή μας όχι μόνο ως προς την πλούσια παράδοση και ιστορία αλλά και ως προς το σύγχρονο παραγωγικό δυναμικό της.

Ιδέες που είχαν διατυπωθεί για την δημιουργία μουσείου αγροτικής τεχνολογίας, για την αναβάθμιση της συγκοινωνιακής σύνδεσης με την Αθήνα (που σημαίνει και τçí αναβάθμιση της περιοχής του σταθμού στην Αλίαρτο), για την διαμόρφωση του τοπικού «καλαθιού» προϊόντων και υπηρεσιών που μπορούμε να προσφέρουμε στους κατοίκους της γειτονικής Αττικής, μπορούμε να τις προσπαθήσουμε και ο Δήμος μπορεί και πρέπει να είναι συντονιστής και ηγέτης.

7 σχόλια:

  1. Διαβάζοντας τα γραφόμενα του Ερμου,για το Προυπολογισμό του Δήμου Αλιάρτου-Θεσπιών,δεν έχω να διαφωνίσω σε τίποτα στα γραφόμενά του γιατί δεν γνωρίζω τα έσοδα και τα έξοδα του Δήμου.
    Οι επισημάνσεις στο προγραμματισμό του προυπολογισμού μου φαίνονται σωστές και οι αποφάσεις του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου πρέπει να γίνονται γνωστές σε όλους του Δημότες , για τα έσοδα και τα έξοδα.
    Σε ένα σημείο γράφεις Ερμε,ότι ο Προυπολογισμός πρέπει να λάβει υπ όψιν και τους μή Κυβερνητικούς Οργανισμούς και τους επιχειρηματίες ,για να κάνουν πράγματα...και αυτό δεν το καταλαβαίνω ,γιατί από αυτούς τίποτα καλό δεν θα προκύψη,.
    Επειδή η όλη οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην υπό πτώχευση χώρα μας , δεν περιμένω να έχουν οι Δήμοι να κάνουν έργα που έχει άνάγκη ο κάθε τόπος,περιμένω από τη Δημοτική μας,να μας εξασφαλίσει το πόσιμο νερό, να μας παίρνει τα σκουπίδια ,να μην κλείση κανένα σχολείο και να μας ενημερώνει σε κάθε δυσκολία που θα συναντά,και να αποφύγει να βάλει πρόσθετους φόρους και να είμαστε ευχαριστημένοι..... Ξ.Μέλις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα Ξ.Μέλις

    Κι εγώ ότι ξέρω για τους προϋπολογισμούς, είναι από τα κείμενα που αναφέρω στο δικό μου (κι αν κάνεις κλικ εκεί, θα τα δεις κι εσύ).

    Ευχαρίστως θα ήθελα να μάθω περισσότερα για τον τρόπο που λειτουργεί οικονομικά ο Δήμος, από που αντλεί πόρους, και όλα όσα παρατηρείς αλλά προς το παρόν σχολιάζω ότι μαθαίνω.

    Δεν συμφωνώ μαζί σου για τον ρόλο των ιδιωτών αλλά και των συλλογικών φορέων στην ανάπτυξη του Δήμου και των κοινοτήτων του. Εάν δηλαδή κάποιος σύλλογος μπορεί με χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα να σηματοδοτήσει τα μονοπάτια του Ελικώνα, γιατί αυτό είναι κακό;

    Εάν επίσης κάποιος επιχειρηματίας, ζητήσει από τον Δήμο να ενοικιάσει κάποιο από τα κτίρια που περισσεύουν -με ανοικτές διαδικασίες, διαγωνισμό, κλπ.- και να κάνει μια επιχειρηματική μονάδα (πώλησης τοπικών προϊόντων), τι κακό θα προκαλέσει;

    Προφανώς είναι τελείως άλλο πράγμα η εκχώρηση ‘εν λευκώ’ υπηρεσιών ή εγκαταστάσεων του Δήμου σε ιδιώτες, χωρίς προϋποθέσεις και έλεγχο. Εάν αυτό εννοείς και φοβάσαι, τότε συμφωνώ μαζί σου.

    Με το νέο θεσμικό πλαίσιο (νόμος ‘Καλλικράτης’) η Δημοτική αρχή ενώ έχει τις τυπικές αρμοδιότητες δεν έχει τους πόρους για να κάνει αυτά που λες κι άλλα τόσα. Οπότε έχει (κι έχουμε) δύο επιλογές: η πρώτη να καταγγέλλει το ανάλγητο κεντρικό κράτος που δεν δίνει λεφτά -κι αυτό θα πρέπει να το κάνει έτσι κι αλλιώς με έξυπνο και αποτελεσματικό τρόπο- και παράλληλα να βρει πόρους κινητοποιώντας το παραγωγικό δυναμικό του Δήμου. Το κύριο προφανώς μέρος αυτού του δυναμικού είναι οι άνθρωποι, όλων των ηλικιών.

    Σου θυμίζω ότι ο κεντρικός δρόμος του χωριού μας στρώθηκε επί ΕΑΜικής διοίκησης με τα φτυάρια που τα κρατούσαν οι παππούδες μας και κουβαλώντας πέτρες επίσης με τα κάρα τους. Σήμερα νομίζω ότι μπορούμε να κάνουμε πιο πολλά, τηρουμένων των αναλογιών τεχνολογικής εξέλιξης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έχω βγάλει ένα συμπέρασμα Ερμε,δέν περιμένω από κανέναν ιδιώτη επιχειρηματία να λύσει τα κοινωνικοοικονομικά προβλήματά μας, παρά μόνο η οργανωμένη κοινωνία σε κρατικοσυνεταιριστική βάση.
    Ολα αυτά που γράφεις για το Δήμο , πρέπει να τα κάνει ο ΔΉΜΟΣ καί μόνον ο ΔΉΜΟΣ,αν τα κάνει ο επιχειρηματίας ή το κάθε λαμόγιο που έχει πρόσβαση στα Ευρωπαικά κονδύλια,τότε τί μας χρειάζεται ο Δήμος ; Τότε το Δήμο τον κάνουμε μεσίτη των επιχειρηματιών και το Δημοτικό Συμβούλιο καινούργια πυράχνας.
    Ξ.Μέλις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μια προσθήκη στην συζήτησή σας.

    Είτε όλα ο Δήμος, είτε όλα ο επιχειρηματίας, είτε ΣΔΙΤ, το κλειδί είναι η ποιότητα των ανθρώπων, οι προθέσεις, το κίνητρο και ο έλεγχος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γεια σου Ξ. Μελις

    Τα προβλήματα μας κανένας δεν θα τα λύσει: ούτε ο Δήμος ούτε κάποιος επιχειρηματίας αλλά ούτε κάποια κρατικοσυνεταιριστική κρατική δομή. Προσωπικά αντιλαμβάνομαι την ζωή ως μια διαδικασία συνεχούς βελτίωσης, δομών και ανθρώπων -χαίρε GMT με την ευστοχία της παρατήρησης σου- και διαρκούς αντιμετώπισης προβλημάτων αλλά για αυτό αλλά και για τις οραματικού χαρακτήρα βεβαιότητες, θα επανέλθω σύντομα με κάποιες σκέψεις. Υπάρχει μάλλον κάποια σχέση ανάμεσα στο μακροπρόθεσμο όραμα και στην πάλη για βελτίωση της σημερινής κατάστασης αλλά, είπαμε, θα τα πούμε άλλη φορά αυτά.

    Το θέμα τώρα είναι η διαχείριση της κατάστασης έτσι όπως διαμορφωθεί κι έτσι όπως την βιώνουμε όλοι μας και η αίσθηση του επείγοντος για ορισμένες βασικές ανάγκες των δημοτών. Η υγειονομική κάλυψη των ηλικιωμένων, για παράδειγμα, εάν μπορεί να βελτιωθεί, τώρα έχει σημασία για τους γέροντες και τις γερόντισσες μας. Μπορεί σε ένα άλλο σύστημα, σε κάποιο μελλοντικό χρόνο, να είναι ακόμα πιο καλή η ιατρική φροντίδα προς αυτούς αλλά, έως τότε, η προσμονή των συγκεκριμένων ηλικιωμένων μάλλον θα έχει αναληφθεί μαζί τους .

    Μπορώ να συζητώ ώρες και μέρες για το πως θα πρέπει να διοικείται η πολιτεία μας και ποιές αξίες πρέπει να κατευθύνουν τις πράξεις των πολιτών αλλά κάποιος πρέπει να μαζέψει και να αξιοποιήσει τα σκουπίδια. Μπορεί να μελετώ και να σχολιάζω θεωρίες επί θεωριών για το αν η οικονομική βάση της κοινωνίας καθορίζει το εποικοδόμημα ή το αντίστροφο. Θα χρειαστούμε πολλά βαρέλια κρασί, για το διευκρινίσουμε το αν η ιδιοκτησία της γης είναι καταστρεπτικός παράγοντας για την ανθρώπινη κοινότητα, αλλά σήμερα κάποιος πρέπει να λύσει το πρόβλημα του αναδασμού των χωραφιών μας.

    Το ζητούμενο εντέλει είναι, στην σημερινή πραγματικότητα, πως μπορούν να οργανωθούν οι σχέσεις ανάμεσα στους δημότες, στις υπηρεσίες του Δήμου και στους ανεξάρτητους επιχειρηματίες, έτσι ώστε οι δημότες να ωφεληθούν στον μέγιστο βαθμό. Ο Δήμος σαφώς και πρέπει να έχει κύριο ρόλο σε όλα τούτα αλλά δεν μπορεί να κάνει τα πάντα. Είτε διότι δεν ξέρει τον τρόπο, είτε διότι δεν έχει λεφτά, είτε τέλος διότι υπάρχουν δραστηριότητες που δεν ενδιαφέρουν τον Δήμο, ως θεσμό. Ο Δήμος όμως πρέπει να ενεργοποιήσει συμφέροντα και να τα εντάξει στον δικό του στρατηγικό σχεδιασμό, κι αυτό απεικονίζεται και στους διάφορους προϋπολογισμούς του. Ο Δήμος μπορεί να αξιοποιήσει τα συμφέροντα αυτά προς όφελος των δημοτών του και να μην αφεθεί να λεηλατηθεί από τα λαμόγια. Δεν είναι όλοι λαμόγια άλλωστε. Κι εσύ, ως επαγγελματίας, δεν είσαι λαμόγιο κι αρκετοί από τους μικρούς επιχειρηματίες του χωριού μας δεν είναι. Ο Συνεταιρισμός δεν είναι λαμόγιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ο προυπολογισμός ενός Δήμου έχει δυο σκέλη
    Α) ΤΑ ΕΣΟΔΑ

    ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ
    ΠΡΟΣΟΔΟΙ ΑΠΟ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
    ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
    ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
    ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΛΟΙΠΑ ΤΕΛΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
    ΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΕΣ
    ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
    ΛΟΙΠΑ ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ
    Σύνολα 0
    ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ
    ΕΚΤΑΚΤΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ
    ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
    ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΙΣ - ΠΡΟΣΤΙΜΑ- ΠΑΡΑΒΟΛΑ
    ΛΟΙΠΑ ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ
    Σύνολα 1
    ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΑΠΟ ΔΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ Π.Ο.Ε.
    ΕΙΣΠΡΑΚΤΕΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΑΠΟ ΒΕΒΑΙΩΘΕΝΤΑ ΕΣΟΔΑ ΚΑΤΑ ΤΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΑ ΕΤΗ
    Σύνολα 3
    ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΡΙΤΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ
    ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΡΙΤΩΝ
    ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ
    Σύνολα 4
    ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ
    ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
    Β) ΤΑ ΕΞΟΔΑ
    Έξοδα χρήσης
    Αμοιβές και έξοδα προσωπικού
    Αμοιβές αιρετών και τρίτων
    Παροχές τρίτων
    Φόροι - Τέλη
    Λοιπά γενικά έξοδα
    Πληρωμές για την εξυπηρέτηση δημοσίας πίστης
    Δαπάνες προμήθειας αναλωσίμων
    Πληρωμές για μεταβιβάσεις εισοδημάτων σε τρίτους Παραχωρήσεις - Παροχές - Επιχορηγήσεις - Επιδοτήσεις - Δωρεές
    Λοπά έξοδα
    Σύνολα 6
    Επενδύσεις
    Αγορές κτιρίων τεχνικών έργων και προμήθειες παγίων
    Έργα
    Μελέτες, έρευνες, πειραματικές εργασίες και ειδικές δαπάνες
    Σύνολα 7
    Πληρωμές Π.Ο.Ε. και Λοιπές αποδόσεις και προβλέψεις
    Πληρωμές υποχρεώσεων (Π.Ο.Ε.)
    Λοιπές αποδόσεις
    Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων κατά τα Π.Ο.Ε. εντός του οικονομικού έτους
    Σύνολα 8
    Αποθεματικό
    Ποσό διαθέσιμο για αναπλήρωση των ανεπαρκών πιστώσεων για την δημιουργία νέων μη προβλεπόμενων στον προϋπολογισμό

    Εννοείται πως το Τεχνικό Πρόγραμμα είναι συνάρτηση του Προϋπολογισμού. Άλλωστε το τεχνικό πρόγραμμα προηγείται της σύνταξης του Προϋπολογισμού .
    Επί προσθέτως τα ανταποδοτικά τέλη δηλ. αυτά που εισπράτουν οι Δήμοι για φωτισμό , καθαριότητα ύδρευση πρέπει να καλύπτουν τα έξοδα των αντίστοιχων υπηρεσιών . Δηλ. να ισοσκελίζονται .
    Στους προϋπολογισμούς των Δήμων η πίστωση 0 σημαίνει ότι το έργο μπορεί να έχει ενταχθεί σε κάποιο πρόγραμμα αλλά να μην έχει η πίστωση για να πληρωθεί .
    Άλλωστε απαγορεύεται ρητά η εκτέλεση έργου αν δεν έχει γίνει εγγραφή της πίστωσης στον προϋπολογισμό .Ότι υπάρχουν τα χρήματα .
    Για το 2011 το Υπουργείο Οικονομικών έχει δώσει αυστηρές εντολές προς τους Δήμους ότι θα πρέπει πρώτα να εξοφλήσουν τις προηγούμενες υποχρεώσεις τους σε έργα ή οποιαδήποτε σύμβαση έχουν και κατόπιν θα αναλάβουν υποχρέωση για νέα έργα .
    Γι΄αυτό το Τεχνικό πρόγραμμα είναι τόσο φτωχό .
    Πρέπει να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους πρώτα .

    Οι Δήμοι θα πρέπει από τούδε και στο εξής να βρούν δικά τους έσοδα για την πραγματοποίηση έργων . Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να εισπράτουν τα τέλη , φόρους κλπ.
    Οι αιρετοί βλέποντας ότι τα κουκιά είναι μετρημένα υπόσχονται λαγούς με πετραχίλια .
    Τι βάζουν συνήθως ? Καμιά τσιμεντόστρωση στο σπίτι κάποιου ψηφοφόρου . Μπαλώματα .
    ΣΤΟ diaygeia.gov.gr μπορεί ο καθένας να παρακολουθεί την πραγματοποίηση ενός προϋπολογισμού για κάθε Δήμο . Να παρακολουθεί τις δαπάνες ανά κωδικό εξόδου . Τις συμβάσεις του Δήμου για προμήθειες και έργα . Τις δαπάνες για μισθούς κλπ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. σύμφωνα με τον νόμο του Καλικράτη οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι για την σύνταξη Επιχειρησιακού Σχεδίου πενταετίας
    Για το μεσοπρόθεσμο Προγραμματισμό των Δήμων εκπονείται πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, το οποίο εξειδικεύεται κατ' έτος σε ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης και Ετήσιο Προϋπολογισμό. Το Τεχνικό Πρόγραμμα καταρτίζεται μαζί με το Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης, το οποίο αποτελεί μέρος του και επισυνάπτεται, σε αυτό, ως παράρτημα
    Μόνο για την δημοτική περίοδο 2011 - 2014 το επιχειρησιακό θα έχει τριετή διάρκεια .
    Το είδατε εσείς πουθενά?
    Πάντα τα προϋπολογισθέντα είναι φουσκωμένα γιατί άν έβαζαν τα βεβαιωθέντα δεν θα είχαν ένα ευρώ .
    Επίσης θα πρέπει να δεις και τα εισπραχθέντα. Η απόκλιση μεγάλη . Απλώς γράφουν εκατομμύρια ευρώ χωρίς να υπάρχουν και ούτε θα υπάρξουν ποτέ .
    Ο προϋπολογισμός φτιάχνεται σύμφωνα με τα όρια των απευθείας αναθέσεων για τις προμήθειες και τα έργα . Είδες εσύ σε κανέναν κωδικό εξόδου πάνω από 20.000,00€ ? όχι βέβαια . Αντε και μέχρι 60.000,00€ για κανέναν πρόχειρο - συνοπτικές διαδικασίες .
    Για να εκτελέσεις έργο της προκοπής πρέπει να βάλεις ποσά μεγάλα κι αυτό σημαίνει ανοικτός διαγωνισμός .
    Τα κοράκια τρώνε τα υπολείμματα από τα κουφάρια .
    έτσι κι αυτοί ότι απέμεινε - που δεν απέμειναν και πολλά θα φάνε τα υπολείμματα .Δυστυχώς για την χώρα μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Διάφορα