Πέμπτη 10 Μαΐου 2012

Κινήσεις ανερμάτιστης τακτικής



Για την άσκηση θάρρους  με τίτλο «Ο Αλέξης Πρωθυπουργός», τα δεδομένα ήταν τα εξής: 

·        οι πρόσφατες εκλογές, καταδίκασαν την πολιτική που ασκήθηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και κυρίως τα Μνημόνια.
·        Οι πολίτες αισθάνθηκαν ότι έχουν προδοθεί αφού θεωρούν βάσιμα ότι τα βάρη για την αντιμετώπιση της τρέχουσας οικονομικής κρίσης που κρατάει, κατανέμονται ασύμμετρα εις βάρος τους.
·        Οι πολίτες είπαν πως δεν είναι καθόλου ευχαριστημένοι με τους πολιτικούς αντιπροσώπους, δεν τους εμπιστεύονται και για αυτό ορθώς πολλοί από αυτούς δεν εξελέγησαν. Ως πολιτικό σύστημα οι πολίτες αντιλαμβάνονται όχι μόνο όλα τα υπάρχοντα πολιτικά κόμματα που «ακούγονται» και «κάνουν δηλώσεις» και το προσωπικό τους αλλά και τους θεσμούς της Δημοκρατίας.

·        Πολύ κακώς, μερικοί πολίτες πίστεψαν ότι μια πιο προκλητική ακραία μηδενιστική επιλογή όπως η ναζιστική συμμορία ΧΑ –θυμίζω ότι κάποτε σε δημοσκοπήσεις η το πάλαι ποτέ 17 Νοέμβρη έπαιρνε αντίστοιχο ποσοστό δημοσκοπηκώς- ίσως στείλει το μήνυμα προς το πολιτικό σύστημα ως σύνολο «σοβαρευτείτε, πείτε αλήθειες και τηρήστε τις».
·        Μεγάλο μέρος των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ θεώρησε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πιο κατάλληλος για αυτούς κι έτσι κατέφυγαν ως ψήφοι σε αυτόν. Ως συνέπεια αυτού, ο ΣΥΡΙΖΑ έγινε το δεύτερο σε ψήφους κόμμα της ελληνικής Βουλής.
·        Οι πολίτες που ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι βέβαιο ότι έχουν αποδεχθεί –αμφιβάλλω εάν το ξέρουν- το προεκλογικό πρόγραμμα του, δεν έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί συνειδησιακώς και δεν είναι βέβαιο ότι γνωρίζουν τι πρέπει να γίνει για να βελτιωθεί η καθημερινότητα τους. Μάλλον αρνούνται τις υποχρεώσεις τους προς την οργανωμένη κοινωνία κι έχουν εκπαιδευτεί στην ανυπακοή με πολιτικά επιχειρήματα από την Αριστερά. Σίγουρα όμως δεν γνωρίζουν τις συνέπειες  «αντιμνημονιακών» επιλογών, κανείς δεν τους προειδοποιεί και κανείς δεν τους κρατά σε εγρήγορση. Οι δήθεν νουνεχείς «μνημονιακοί» ειδικοί δεν πείθουν και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζονται ότι το χειρότερο είναι τώρα και ότι όλα θα βαίνουν καλύτερα εάν υλοποιηθεί το πρόγραμμά του.
·        Τέλος, όλα αυτά είναι δικές μου ερμηνείες του συγκεκριμένου εκλογικού αποτελέσματος. Κάποιος άλλος μπορεί να πει άλλα πράγματα. Το βέβαιο είναι ότι με τις ερμηνείες των εκλογικών αποτελεσμάτων ισχύει ότι και με το κοίταγμα στο καθρέφτη: ο καθένας βλέπει αυτά που θέλει να δει! Εντέλει δηλαδή ακόμα και η ερμηνεία ενός πολιτικού φαινομένου είναι πολιτική πράξη.

Ας πούμε λοιπόν ότι αυτά είναι τα συμπεράσματα από τις εκλογές.

Λοιπόν, τι θα έπρεπε να κάνει ο Τσίπρας μετά την έξοδο του από το Προεδρικό μέγαρο και την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης παραμάσχαλα;

Η πρόταση μου προς τον Τσίπρα, πριν πάρει την «Εντολή» από τον Πρόεδρο Παπούλια,  ήταν ότι «θα (πρέπει να) μπορέσει να διαμορφώσει αναλόγως εκείνη την ελάχιστη βάση συμφωνίας με τις άλλες πολιτικές δυνάμεις και να μπορέσει να εργαστεί για την σωτηρία των πολιτών της. Προφανώς αυτό απαιτεί ωριμότητα και σύνεση αλλά και πολιτική αποφασιστικότητα αλλά αν δεν πείσει ότι τα διαθέτει όλα αυτά τώρα πότε θα το κάνει; Εάν πάλι δεν γίνει κατορθωτό να σχηματιστεί κυβέρνηση και να καλεστεί και πάλι να μιλήσει ο λαός, και πάλι ο ΣΥΡΙΖΑ θα έχει αποδείξει ότι σεβόμενος την λαϊκή εντολή κυριολεκτικά προσπάθησε να κάνει το καλύτερο για τους πολίτες αλλά λόγω του εκλογικού νόμου εκτρώματος κυρίως αυτό δεν έγινε κατορθωτό».

Καταρχήν λοιπόν έπρεπε να πάρει την ανάθεση της εντολής στα σοβαρά και να αποδείξει ότι η Αριστερά που εκπροσωπεί, μπορεί να είναι μια εθνικού κύρους λαϊκή και υπεύθυνη δύναμη και όχι να την αξιοποιήσει πρωτίστως για τις κομματικές του δημόσιες σχέσεις. Το πρώτο θα του έδινε την ευκαιρία να αποδείξει στους πολίτες ότι αξίζει να δοκιμαστεί στο πηδάλιο του καραβιού αφού οι άλλοι τα έχουν κάνει μαντάρα. Το δεύτερο, δηλαδή την ανούσια περιφορά στα μμε και τον άσχετο βερμπαλισμό, θα το έκαναν –κι έκανα- όλοι οι «αστοί» πολιτικοί.

Εκείνος όφειλε να συνομιλήσει με την Ιστορία και να ζητήσει από τον λαό να είναι μαζί του, όχι μόνο διότι οι άλλοι είναι χειρότεροι, αλλά διότι εκείνος –ως πρόσωπο και ως ομάδα- και το συγκεκριμένο κυβερνητικό σχέδιο του –και όχι η επανάληψη των προεκλογικών δηλώσεων- είναι τα πιο κατάλληλα για την χώρα. Διότι το ζητούμενο ήταν να σχηματίσει κυβέρνηση και όχι να συναντηθεί με διάφορα κόμματα και φορείς που δεν αντιπροσωπεύονται στην Βουλή, ως εάν σε προεκλογική περίοδο.

Οι άνθρωποι στους οποίους εκ του Συντάγματος θα έπρεπε να απευθυνθεί είναι συγκεκριμένοι κι μόλις πρόσφατα (προεκλογικώς) είχαν αναλύσει τις θέσεις και τα πιστεύω τους. Όμως, όταν μια άποψη δεν κερδίζει αρκετές ψήφους στις εκλογές δεν σημαίνει ότι είναι λάθος και συνεπώς δεν σημαίνει ότι ο κάτοχος και φορέας της πρέπει να την αλλάξει. Οι πολιτικές απόψεις κρίνονται πολιτικά αλλά δεν εξαλείφονται. Είναι εντελώς ασύμβατο με τις αξίες της Αριστεράς το αίτημα για δήλωση μετάνοιας από τους πολιτικούς αντιπάλους πριν από την συζήτηση-αναζήτηση λύσης. Τότε δεν θα είχαμε εκλογές αλλά ιδεολογικό ξεκαθάρισμα. Εάν ίσχυε αυτό ούτε η Αριστερά θα υπήρχε!

Μια επίθεση «συνεργασίας για την σωτηρία της πατρίδας», στην βάση κάποιου ελάχιστου προγράμματος, επιβάλλεται απο το ότι καταρχήν σε κανένα κόμμα δεν έδωσε η κάλπη απόλυτη πλειψηφία. Έκτός όμως απο αυτό, μια τέτοια θετική κίνηση, θα επέτρεπε σε πολιτικές δυνάμεις που βρίσκονται στα δύο αυτά κόμματα να διαφοροποιηθούν -εκτός αν πιστεύουν στον ΣΥΡΙΖΑ ότι πάς εκτός αυτών βάρβαρος και διεφθαρμένος. 

Όμως ο Τσίπρας με τον τρόπο του, ώθησε τα κόμματα αυτά να συσπειρωθούν ακόμα πιο πολύ και το ένστικτο της κομματικής επιβίωσης να κυριαρχήσει επί της λογικής. Ένεκα της αρνητικά φορτισμένης λέξης «αποστασία» στο πολιτικό λεξιλόγιο μας, αλλά και επειδή οι ερχόμενες εκλογές γίνονται με «λίστα», κάθε διαφοροποίηση θα μπορούσε να εκληφθεί ως αποστασία κι έτσι τα «μαντριά» κλείνουν ερμητικά.

Στο σημείο αυτό, βρήκε ακούσιο συμπαραστάτη τον Καμμένο του «ακόμα και νεκρός δεν θα τους συναντήσω» και αυτό δεν πρέπει να κολακεύει τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ο λόγος της προκλητικής αυτής διακοίνωσης φαίνεται τώρα ότι έγινε για να εξασφαλιστεί η άρνηση των ΝΔ και ΠΑΣΟΚ να υποστηρίξουν μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και Σια, ακόμα και δια της ανοχής.

Φαίνεται ότι από την αρχή δεν ήταν ειλικρινής η επιδίωξή των ανθρώπων του ΣΥΡΙΖΑ για σχηματισμό κυβέρνησης. Δεν θέλουν να κυβερνήσουν τώρα, δεν έχουν σχέδιο για την έξοδο από την κρίση, κι εκτιμώντας ότι οι εκλογές είναι η σύντομη κατάληξη των ημερών, πρέπει να έχουν έτοιμη την εξήγηση και την δικαιολογία προς τους πολίτες,  για την πιο σημαντική από τις προεκλογικές τους διακηρύξεις που δεν τήρησαν: την δημιουργία αριστερής κυβέρνησης. Είναι γνωστό ότι η διακήρυξη ειδικά αυτή, έφερε την άνοιξη των ψήφων στον ΣΥΡΙΖΑ.

Μικροκομματικές ασκήσεις θάρρους εν μέσω καταιγίδας και όχι γενναία πολιτική εθνικής σωτηρίας κι ανάπτυξης.

Αλλά εάν πρέπει να διαφέρει σε κάτι ένας νέος κομματικός σχηματισμός που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί το πιο νέο και δυναμικό άνεμο στη πολιτική ζωή της χώρας, από τους παλιούς πολιτικά φθαρμένους και διεφθαρμένους κομματικούς στρατούς, είναι, εκτός των άλλων, ο τρόπος που μεταδίδει προς τους πολίτες τους στόχους και τα οράματα του, αν έχει.  

Η επιλογή της σύγκρουσης με τους πιστωτές (μονομερής καταγγελία των Μνημονίων) απαιτεί προετοιμασία, συμμαχίες εντός κι εκτός Ευρωοργανισμών –τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζονται ότι αυτά «θα τα κάνουν»- και κυρίως ενημέρωση των πολιτών. Οπωσδήποτε η επιλογή αυτή, θα προκαλέσει λυσσώδεις αντιδράσεις διότι είναι «πολλά τα λεφτά» και τα πολιτικά συμφέροντα. Ο «πόλεμος» μάλλον θα είναι χειρότερος από την σημερινή αναξιοπρεπή «ειρήνη». Αλλά ακόμα κι αυτό θα πρέπει να είναι επιλογή των πολιτών και οι πολίτες δεν έχουν πει την άποψή τους για αυτό.

Τίποτα από όλα αυτά δεν έχει γίνει.

Οι πολίτες περιμένουν κάποιον να καθαρίσει την κόπρο του πολιτικού συστήματος, να ανορθώσει την οικονομία, να λύσει όλα τα χρόνια προβλήματα εκσυγχρονισμού και ταυτόχρονα να επανέλθουμε στις ημέρες των διακοποδανείων, των μαζικών διορισμών στο δημόσιο, στις αυξήσεις των μισθών χωρίς αξιολόγηση, και σε όλα αυτά που ήταν η μικρή δωροδοκία του συστήματος (μικρή μπροστά σε ότι κέρδιζαν οι νόμιμοι και παράνομοι θεσμοί του) προς τους πολίτες  για να παραμένουν μαλθακοί, «αθώοι», γκρινιάρηδες εντός πλαισίων και . . . θύματα ενίοτε.  

Ιδιαίτερα ενοχλητικός ήταν ο χαρακτηρισμός του Τσίπρα –τον άκουσα και από τον ΠΑΣΟΚογενή βουλευτή Βουδούρη της ΔΗΜΑΡ- «εγκληματική», για την στάση του ΚΚΕ που στο κάτω-κάτω είναι το μόνο συνεπές με τον πολιτικό αυτισμό του κόμμα. Οι πολιτικές εξουσίες των πιο σκοτεινών χρόνων της νεοελληνικής ιστορίας χαρακτήριζαν κομμουνιστές κι αριστερούς ως «εγκληματίες» επειδή διατύπωναν άλλη άποψη από τους κρατούντες. Και να τώρα ο ίδιος αυτός χαρακτηρισμός χρησιμοποιείται από «προοδευτικούς» πολιτικούς και μάλιστα σε μια περίοδο όπου η συναίνεση είναι απαίτηση για την επιβίωση της χώρας.

Τις ημέρες αυτές μάλλον φάνηκε ότι οι άνθρωποι του ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να είναι καλοί στην συλλογή της αντίδρασης του κόσμου του ΠΑΣΟΚ αλλά δεν είναι ικανοί να ασκήσουν εξουσία. Είναι καλοί για τις διαδηλώσεις και τα κινήματα διαμαρτυρίας αλλά είναι «λίγοι» για την άσκηση υψηλής πολιτικής που έχει ανάγκη η χώρα και οι πολίτες.

Ο Κ. Γιαννακίδης, βάφτισε «αμήχανα λάθη» τις κινήσεις υψηλής τακτικής του Α. Τσίπρα. Δεν επρόκειτο για λάθη αλλά για αυτάρεσκη και αλαζονική επίδειξη ημιμάθειας. Μαζί με τον Τσίπρα και οι διάφοροι στελεχάνθρωποι του ΣΥΡΙΖΑ (Στρατούλης, Λαφαζάνης, κ.α.) έδωσαν ρεσιτάλ ερασιτεχνισμού κι επιπολαιότητας και καλύτερα που έγιναν όλα αυτά τώρα. Τρομάζω στην ιδέα ότι αυτά τα ευτράπελα θα  τα έκαναν Υπουργοί μιας αριστερής κυβέρνησης.

Κρίμα που τόσο σύντομα το ζωογόνο αίτημα για μια αριστερή κυβέρνηση περιορίστηκε σε παραδοσιακή σοβιετικού τύπου οικονομική συνταγή με ολίγον ευρώ κι άρωμα πατριωτισμού!

Μαθαίνω παρόλα αυτά ότι η στάση αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, γίνεται αποδεκτή από τον «λαό» και το ρεύμα υπέρ αυτού δυναμώνει ακόμα πιο πολύ! Μωραίνει Κύριος λαόν ον βούλεται απωλέσαι;

Οι δηλώσεις πολλών πολιτικών –όχι όλων «για πέταμα»- από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αυτό τον καιρό, ηχούν ως προειδοποιήσεις «είπα και ελάλησα κι αμαρτίαν ούκ έχω» και σαν να προφητεύουν την επερχόμενη καταστροφή. Αλλά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο αυτή η συγκατάβαση δεν τους σώζει!

Ο Φλωρίδης άκουσα να λέει ως απόμακρος προφήτης και τούτος, ότι ίσως να είναι η δική μας ελληνική  «μοίρα» να βιώνουμε περιοδικά την τριπλή τραγωδία «Κατοχή-Αντίσταση-Εμφύλιος».

Στην Αθηναϊκή Δημοκρατία, οι θεατές παρακολουθούσαν το δράμα στην σκηνή και παρόλο που ήξεραν περίπου την υπόθεση αγωνιούσαν για την τελική έκβαση. Ήξεραν όμως ότι όλα αυτά τα τρομερά παιχνίδια της μοίρας είναι τελικά «θέατρο» και η «κάθαρσις» επιτελούσε εκπαιδευτική λειτουργία. Σε λίγο, θα έφευγαν να πάνε να γιορτάσουν στην αγορά.

Καμιά γιορτή δεν μας περιμένει. Καλύτερα να αντιδράσουμε τώρα στην προκλητική βλακεία των ημερών όχι ως ψηφοφόροι θεατές αλλά ενεργοί σκεπτόμενοι πολίτες. Αλλιώς, η Ιστορία θα μας σπρώξει άγαρμπα στο κέντρο της σκηνής και δεν θα υπάρξει «από μηχανής θεός» για να μας σώσει απ' την σφαγή.

21 σχόλια:

  1. Ντροπιαστική η παρέμβαση που κάνεις. Παρακαλώ μια απάντηση μόνο στο εξής ερώτημα.
    Τα χρήματα των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες είναι περίπου 165-170 δις ευρώ. Είναι άμεσα διαθέσιμα; Έχουν οι τράπεζες ρευστότητα 165-170 δις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν καταλαβαίνω την ιαχή «πασοκ». Τι σημαίνει; Είναι κατάλοιπο από τα ανέμελα προσκοπικά σου χρόνια;

      Τι σημαίνει ο χαρακτηρισμός «ντροπιαστική» για μια παρέμβαση; Ποιος πρέπει να αισθάνεται ντροπή; Για ποιόν είναι ντροπιαστική;

      Το περί ρευστότητας των τραπεζών, ίσως έχει σχέση με τις δηλώσεις Στρατούλη, διότι το υπόλοιπο ερώτημα δεν το καταλαβαίνω. Ίσως κάποιος με γνώσεις περί τα τραπεζικά μπορέσει να μας διαφωτίσει.
      Το πρόβλημα με τον Στρατούλη -νομίζω ότι ανάλογα είναι τα προβλήματα με πολλά «παραδοσιακά» στελέχη κομμάτων της Αριστεράς που προήλθαν από το ΚΚΕ- είναι στο ότι οι γνώσεις τους σε σχέση με τους σύγχρονους μηχανισμούς χρηματοδότησης την εποχή της παγκοσμιοποίησης, έχουν μείνει στην δεκαετία του ’20, στα εγχειρίδια Πολιτικής Οικονομίας, σε μερικά σεμινάρια του ΚΜΕ και στην αντικαπιταλιστική τους πολιτική στάση.

      Η «παρεξήγηση» -αλλά θεωρώ ότι του την είχανε «στημένη»- προήλθε από την προσπάθειά του να εκλαϊκεύσει την λειτουργία του τραπεζικού συστήματος θαρρείς και μιλούσε σε μικρούς μαθητές υποτιμώντας τις εντυπώσεις που δημιουργεί σε συνδυασμό με το περιεχόμενο των ερωτήσεων των δημοσιογράφων. Αλλά «έτσι παίζεται το παιχνίδι» της επικοινωνίας και τα όσα παρακολουθήσαμε αυτές τις ημέρες αποκάλυψαν την απαράδεκτη υποτίμηση του από τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ.

      Διαγραφή
    2. Στις τράπεζες δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ. Τα 165 δις έχουν δοθεί (για την ακρίβεια έχουν δοθεί 245 δις σε χορηγήσεις, δηλαδή δάνεια (στεγαστικά, επιχειρηματικά κλπ) και το πρόβλημα είναι ότι δεν πληρώνονται ούτε οι δόσεις.
      Γι αυτό και οι τράπεζες δανείζονται συνεχώς (το υπόλοιπο σήμερα είναι γύρω στα 100 δις) απο την διατραπεζική αγορά για να έχουν λεφτά τα ΑΤΜ (προς το παρών).
      Οι τράπεζες είναι πλήρως χρεοκοπημένες και χρειάζονται ΤΩΡΑ γύρω στα 45 δις ενίσχυση απο τους φορολογούμενους (ή το PSI αν προχωρήσει) για να μην κλείσουν και χάσουν όλοι το 100% των καταθέσεών τους.
      Η ιδέα του Συριζα για 165 δις στα ταμεία δείχνει το επίπεδο της ελληνικής μέσης εκπαίδευσης. Νομίζω ότι σχεδόν όλοι στην ηγεσία του Σύριζα έχουν τελειώσει το λύκειο.

      Διαγραφή
  2. 1. Μάλλον δεν κατάλαβες καλά το μήνυμα των εκλογών αυτών και την έντασή του! Μπορεί ο κόσμος να μην ξέρει αναλυτικά τα των προγραμμάτων, αλλά "λυσσαλέα" είπε δεν πάει άλλο. Μήπως δεν τον ακούμε πολύ;;
    2. Πολύ κριτική σ' αυτήν την Αριστερά και λίγα έως καθόλου καλά λόγια για ένα εκλογικό αποτέλεσμα που αν μη τι άλλο, έσπειρε ελπίδες, ανακάτωσε Ελλάδα και Ευρώπη και έστειλε στο "χρονοντούλαπο" αυτό το σάπιο δικομματικό πολιτικό, πελατειακό, κλπ, σύστημα.
    3. Πολύ επιμονή και "εμμονή" χαρακτηρίζει το κείμενό σου σε "σωστές" και "μετρημένες" ενέργειες, που θα έπρεπε να κάνει ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. με την έννοια της "αποδοχής" από αυτούς που έχουν συνηθίσει στα "ρεαλιστικά" και "αποδεκτά" σενάρια. Η Αριστερά θα είναι και ανατρεπτική και μη συνηθισμένη! Αυτά που μέχρι σήμερα γνωρίζουμε ως "συμβατά" και "ρεαλιστικά", καλό είναι να τα ξαναδούμε!
    4. Η σε τόσο βαθμό απαξίωση των πρωτοβουλιών και των προτάσεων του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ή ελλιπή ενημέρωση δείχνει, ή μη νηφάλια και "αντικειμενική" προσέγγιση. Άραγε σε προσεγγίζει περισσότερο ο Φλωρίδης με την ατάκα περί "τριπλής τραγωδίας «Κατοχή-Αντίσταση-Εμφύλιος»", που θα ακολουθήσει (άκουσον!!) ή ίσως το ακίνδυνο ΚΚΕ με την "καθαρή" φωνή και τον "πολιτικό αυτισμό" του;;;;
    5. Τέλος, μήπως πρέπει να βρεθείς περισσότερο και εσύ και όλοι μας σε πιο λαϊκές δραστηριότητες, συνάξεις, μαζώξεισ, πλατείες, κλπ, παρά το ότι πάντα δεν θα είναι όπως θέλουμε;;
    Α.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα Α.Π.

    Σε ευχαριστώ για την ανταπόκριση. Ξέρω πόσο δύσκολο είναι σε έναν εργαζόμενο να πληκτρολογεί σκέψεις βραδιάτικα. Απαντώ στα σημεία σου όπως τα έθεσες.

    1. Ξαναδιάβασε όλη τα δεδομένα της «άσκησης» που παραθέτω στην αρχή και σε παρακαλώ να προσέξεις το τελευταίο σημείο. Ρίξε μια ματιά επίσης στις τελευταίες αναρτήσεις μου.

    2,3 Από πότε το «μέτρο» και η σκέψη είναι αρνητικά; Το να σε απασχολούν οι συνέπειες των επιλογών σου ειδικά όταν αυτές οι επιλογές επηρεάζουν τις ζωές τόσων ανθρώπων χαρακτηρίζεται συντηρητισμός και δειλία; Η Αριστερά πρέπει να είναι ανατρεπτική και απρόβλεπτη αλλά στην ιστορική διαδρομή της δεν είναι λίγες οι φορές που εξελίχθηκε σε πολιτικό Ηρόστρατο και ακόμα δεν έχουμε καταλάβει κι εξηγήσει πώς διάολο συνέβη αυτό.

    4. ακριβώς το χαμηλό επίπεδο πολιτικού περιεχομένου των πολιτικών κινήσεων –πρωτοβουλίες δεν θα τις έλεγα- των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ είναι που με ανησυχεί. Η πολιτική τους πράξη θα έπρεπε να συμβάλλει στην αναβάθμιση της πολιτικής ζωής και όχι να περιορίζεται σε αντιγραφές παλαιών ΠΑΣΟΚικών πρακτικών, προ αλλαγής, Προφανώς και υπάρχουν πολιτικές προσωπικότητες όπως ο Φλωρίδης που θα μπορούσαν να είναι χρήσιμοι σήμερα ειδικά. Ή μήπως πιστεύεις ότι το πολιτικό δυναμικό της Ελλάδας ολοκληρώνεται κι εξαντλείται με τον Σκουρλέτη, τον Βούτση και τον Λαφαζάνη! Αυτοί είναι καλοί για να πικάρουν τον Μαίλη και τον Μεντρέκα. Αλλά οι απαιτήσεις πλέον δεν είναι αυτές και αυτό, είμαι βέβαιος πλέον ότι δεν το έχουμε καταλάβει.

    5. σωστό! Θα το κάνω, γιατί νομίζω ότι το καφενείο δεν είναι αρκετό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι ανάρτηση πολιτικής ευθύνης αυτή Έρμε. Καθότι συμβάλλει σε μια αυτοκριτική που πρέπει να κάνει ο χώρος της Αριστεράς. Και προφανώς δεν αναφέρομαι στους κομμουνιστές.

    Βέβαια, το κείμενό σου είναι υπόδειγμα σκληρής κριτικής στο νέο που έρχεται. Και αυτές τις φωνές έχει ανάγκη μια κοινωνιοκεντρική διακυβέρνηση, σε αντίθεση με αυτήν του ΠΑΣΟΚ και της επίκλησης του ρεαλισμού. Ή του αναμασήματος μιας ανάπτυξης που έρχεται (δεν έρχεται και το ξέρουν όλοι) μέσα από υποταγή και αναξιοπρέπεια.

    Η αναφορά σου στον Φλωρίδη παρόλο που αφορά μόνον μιαν ατάκα του, στην οποία μπορεί να συμφωνούν πολλοί ή όχι, είναι αναφορά στο κατεστημένο. Στους λεγόμενους παλαιοκομματικούς, στους οποίους κατατάσσονται και εκείνα τα στελέχη που ανέφερες (του ΣΥΡΙΖΑ).

    Μάλιστα, προς μεγάλη μου έκπληξη διαπίστωσα και την χρονική ταύτιση της ανάρτησης του κειμένου σου με εκείνη του κου Σιακαντάρη σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης που παρέπεμπε σε κείμενο του Φλωρίδη. Και το γεγονός ότι ο πρώτος είναι, όπως είπε ένας καλός φίλος, κομματικά "ταγμένος" στο ΠΑΣΟΚ, τότε σε συνδυασμό με το ύφος της ανάρτησής σου, ομολογώ ότι ανησύχησα για τις θέσεις σου. Και αυτό γιατί το ύφος σου δεν ήταν τεκμηριωμένα συμβουλευτικό, αλλά επιθετικό-αποτρεπτικό. Αλλά, επειδή η τάση είναι τέτοια που δύσκολα επιστρέφει σε αυτό που έχεις μάθει, καλό είναι εφόσον αληθινά το πιστεύεις και εφόσον έχεις τις αναλυτικές ικανότητες, να συμμετέχεις στον ΣΥΡΙΖΑ και να τον αλλάξεις. Αυτή είναι η ευθύνη σου. Εφόσον το πιστεύεις.

    Αλλιώς συνθήματα προσκοπικά και τριαλαλά τριαλαλό... Ανάπτυξη, ανάπτυξη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δηλαδή φίλε GMT, οι άλλες αναρτήσεις μου ήταν πολιτικώς ανεύθυνες; Πλάκα κάνω!

      Μ’ έχει απασχολήσει πολλές φορές το γεγονός ότι κάθε κείμενο και σε κάθε άποψη που εκφράζεται σε μια συζήτηση, οι περισσότεροι αναγνώστες ή ακροατές σχεδόν αυτόματα, ασυνείδητα, προσπαθούν να το κατατάξουν στο σύνολο των δικών τους αξιών και γνώσεων. Δηλαδή δεν το επεξεργάζονται ως μια αυτόνομη έκφραση ιδεών αλλά προτιμούν –τους βολεύει;- να το χαρακτηρίζουν κι έτσι νομίζουν ότι «καθάρισαν».
      Την πραγματικότητα αυτή την συνάντησα πολλές φορές εδώ, από τις πρώτες αναρτήσεις του ΕΡΜΟΥ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗ. Αφού εξαντλήθηκαν τα σενάρια με το ποιος-είναι-αυτός-που-κρύβεται-πίσω-από-τον-Έρμο, κάτι φυσικό για την μικρή μας κοινωνία, στην συνέχεια προσπάθησαν να κατατάξουν κάπου πολιτικά ή ιδεολογικά τον Έρμο λες και κάθε άνθρωπος μπορεί να στριμώχνεται σε κάποια άποψη που έχει ειπωθεί.

      Προτείνω -δεν απαιτώ- η συμμετοχή του καθενός με σχόλια στις συζητήσεις να γίνεται για να βοηθήσει αυτόν τον ίδιο να ξεκαθαρίσει τις απόψεις του. Για αυτό υπάρχει και η ανωνυμία. Τότε μόνον η ποιότητα του διαλόγου αναβαθμίζεται και οι ελάχιστοι προκλητικοί ξερόλες που βρίζουν, σχολιάζουν πρόστυχα και όλα τα παρόμοια, παραιτούνται και φεύγουν.

      Ειδικά σήμερα, θεωρώ αναγκαίο να μάθουμε να βλέπουμε την αλήθεια κάθε πολιτικής πρότασης και ιδέας, να προσπαθούμε να την καταλάβουμε και οπωσδήποτε να την κρίνουμε αλλά όχι με χαρακτηρισμούς και προκαταλήψεις αλλά διατυπώνοντας την δική μας άποψη. Σε ότι με αφορά, ο τρόπος που συζητώ είναι «καθρέπτης» του ύφους που επιλέγει ο κάθε συζητητής μου.

      Ο ΕΡΜΟΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ δεν ανήκει πουθενά, δεν υποτάσσεται σε κανένα κονκλάβιο και διατηρεί όλο το δικαίωμα να κρίνει όποιον και ό,τι έχει ενδιαφέρον. Το ίδιος επιθυμεί να πάθει κι εκείνος, και για αυτό εδώ δεν υπάρχει λογοκρισία ούτε προδιαγραφές έκφρασης και καθωσπρεπισμού ούτε «φίλτρα» στα σχόλια. Μακάρι κάθε φορά να γίνεται θερινό το μαγαζί από ανώνυμους κι επώνυμους! Θεωρεί επίσης αναφαίρετο δικαίωμα του να αλλάζει γνώμη, εφόσον πειστεί ότι η προηγούμενη άποψή του ήταν λανθασμένη και δεν έχει κανένα πρόβλημα –το αντίθετο- να αναγνωρίσει το λάθος του. Το αυτό επιθυμεί και δι’ υμάς.

      Για τα υπόλοιπα που θέτεις, θα επανέλθω με κάποιο κείμενο πιο αναλυτικά.

      Διαγραφή
  5. Ο κοινωνικός φιλελευθερισμός είναι ένας ορφανός πολιτικά χώρος πλέον στα στο πασοκ και τη νέα δημοκρατία. Ο Φλωρίδης με τις κινήσεις του τον τελευταίο χρόνο προσπαθεί να συγκροτήσει έναν χώρο με προτάσεις τέτοιας πολιτικής κατεύθυνσης και αυτοπροβαλλόμενος ως ο Μεσσίας που ψάχνει τους μαθητές για να κυρήξει το "Νέο". Αυτό το "Νέο" όμως είναι τόσο παλιό όσο και η ΔΡΑΣΗ του Μάνου. Μάλιστα ο Μάνος ήταν συνεπής σε όλη την καριέρα του σε αυτή την πολιτική.
    Βέβαια ο κοινωνικός φιλελευθερισμός είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από τον νεοφιλελευθερισμό. Η Ξαφά που είναι ιδρυτικό μέλος της ΔΡΑΣΗΣ είναι αρκετά κοντύτερα στις πολιτικές του Παπακωνσταντίνου.
    Χθες άκουσα τον Μάνο να λέει ότι θα συνεργαστεί με την Ντόρα με σκοπό τη δημιουργία ενός μεγάλου φιλελεύθερου κόμματος. Ο Τζήμερος όμως που είναι ένας πραγματικός φιλελεύθερος και που η ιδεολογία του δεν είναι τρόπος του λέγειν αλλά αληθινή επιχειρηματικότητα, κατάφερε σε αυτόν τον χώρο να πείσει περισσότερο κόσμο από τον Μάνο που γέρασε μέσα στην πολιτική ή από τον Φλωρίδη που ακόμα δεν βρήκε πιστούς να τον ακολουθήσουν και κατά την προσωπική μου εκτίμηση μάλλον θα βρει κι αυτός ένα κόμμα έτοιμο, να αγκιστρωθεί μήπως και κολλήσει κανένα ένσημο ακόμα στη Βουλή.
    Για τον Τζήμερο τώρα που απαράβατο όρο στη συμμετοχή του στα κοινά έχει το να μην συνεργαστεί με κανέναν επαγγελματία πολιτικό το μόνο που λέω είναι μπράβο του. Ο αγώνας του σχεδόν δικαιώθηκε και παρότι διαφωνώ μαζί του ιδεολογικά -συμφωνώ σε πολλές εξειδικευμένες προτάσεις του- ελπίζω ο χώρος του φιλελευθερισμού να εκπροσωπηθεί από τη "Δημιουργία Ξανά" κι όχι από τους παρωχημένους επαγγελματίες πολιτικούς.

    ------

    Δεν μου αρέσουν πολλοί από τον χώρο του σύριζα και μάλιστα πιστεύω ότι αρκετοί από αυτούς είναι μόνο για να καταθέτουν στεφάνια στα μνημεία αγωνιστών. Κι αυτό με προσοχή μη τρυπήσουν τα χεράκια τους στα φύλλα και μη μπλεχτεί η αλογοουρά. Όμως έχει και στελέχη που μπορούν να κυβερνήσουν αρκεί βέβαια να παραμερίσουν τις επικοινωνιακές συνιστώσες και να ετοιμάσουν τώρα την ηγετική ομάδα εφαρμογής της πολιτικής τους και να σταματήσουν να περιφέρουν στα κανάλια τους άσχετους συνθηματολόγους κενού περιεχομένου που μπερδεύουν τον κόσμο και μειώνουν την προσπάθεια του Τσίπρα, του Παπαδημούλη, του Στρατούλη αλλά και των αφανών τεχνοκρατών που συνεργάζονται με το χώρο.

    ------
    Κάνεις ότι δεν κατάλαβες για το θέμα της ρευστότητας και την πρόταση Στρατούλη. Απλά θα σου θυμίσω κάτι ακόμα που ισχύει τα τελευταία τρία χρόνια. Οι καταθέσεις των Ελλήνων είναι όλες εγγυημένες μέχρι του ποσού των 100.000 ευρώ. Όποιος κατάλαβε κατάλαβε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα dp,

      Πολλοί από εμάς, αξιοποίησαν την ψήφος τους πριν λίγες ημέρες ως εργαλείο για να κτυπήσουν το «δικομματικό τέρας» του αυτοδύναμου χάους. Κατανοητό εντός πλαισίων. Κυρίως αποβλέπαμε στην απελευθέρωση δυνάμεων ορθολογισμού που παραμένουν εγκλωβισμένες στα τέως μεγάλα κόμματα. Ο Φλωρίδης ίσως είναι ένας από αυτούς αλλά δεν είναι ο μόνος.

      Μετεκλογικά όμως, στην νέα πραγματικότητα, η εικόνα που το «νέο» ως ΣΥΡΙΖΑ παρουσιάζει δεν είναι εκείνη που έχει ανάγκη η χώρα. Βέβαια, επειδή πρέπει να ακούμε την φωνή του λαού, η τάση ενίσχυσης του ΣΥΡΙΖΑ που επιβεβαιώνεται με δημοσκοπήσεις, μου αφαιρεί άλλα επιχειρήματα.

      Όμως θεωρώ ότι η υπερψήφιση των «αριστερών» δυνάμεων είναι το ένα αλλά η αλλαγή στάσης των πολιτών ως προς την πολιτική συνολικά και την κοινωνία γενικότερα είναι το άλλο. Με τους σημερινούς πολίτες στην αναμονή για πρόσληψη στο «νέο δημόσιο» δεν μπορεί να γίνει η αλλαγή. Η σούπα των αγανακτισμένων που φασκέλωνε την Βουλή, δεν είναι επαρκής για την αλλαγή που θέλουμε.

      Στο εκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ (από όπου αντιγράφω) και όχι σε κάποια διακήρυξη για το μέλλον, αναφέρεται ότι «εμείς επιδιώκουμε η παραγωγή και η διανομή του πλούτου να είναι υπόθεση όλης της κοινωνίας, η μεγάλη καπιταλιστική ιδιοκτησία να γίνει δημόσια και η οικονομία να διευθύνεται δημοκρατικά. Ο σοσιαλισμός με πλήρη άνθηση της δημοκρατίας και της ελευθερίας είναι ο σκοπός μας». Αυτό είναι το «νέο» με βαρύ σάπιο άρωμα από «στις 18, σοσιαλισμό» της Αλλαγής του 1981.

      Κι ακόμα, η καταιγίδα κρατικοποιήσεων σχεδόν όλης της εναπομείνασας βιομηχανίας που και το ΚΚΕ λέει εδώ και πολλά χρόνια. Αλλά το ΚΚΕ δεν διανοείται να κυβερνήσει αν ο λαός δεν προσπέσει στα γόνατα.

      Αλλά, για να έρθω και προς τα δικά μας, τα αγροτικά και της αναπτύξεως θέματα, για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι μετεκλογικός κυβερνητικός στόχος «η ανάπτυξη της δημόσιας και της συνεταιριστικής επιχειρηματικότητας που μπορεί και πρέπει να επεκταθεί σε όλο το φάσμα παραγωγής και εμπορίας» διότι . . . «Με αυτά τα μέσα και τα εργαλεία μπορεί να σχεδιαστεί και να πραγματοποιηθεί η παραγωγική ανασυγκρότηση».

      Γνωρίζοντας το υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν με τους ρυθμούς που λειτουργεί η ελληνική οικονομία κι εμείς. Χρειάζεται χρόνος που όμως δεν μας δίνεται. Οπότε μένει μετέωρη κάθε η αντιμετώπιση των χρηματοοικονομικών αναγκών της χώρας αφού δεν έχουν ποσοτικοποιηθεί όλα αυτά σε ευρώ και χρόνο. Εκτός εάν ο στόχος είναι να διαμορφωθούν τόσο άσχημα τα πράγματα που η επιστροφή στην δραχμή να είναι η μόνη λογική διέξοδος!

      Το ότι οι άλλοι, οι δικομματικοί που χώθηκαν όπως άλλοτε στο χρονοντούλαπο, απεδείχθησαν καταστροφικοί, δεν αποτελεί τεκμήριο για την καταλληλότητα του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι τέτοια τα προβλήματα των πολιτών, που δεν αρκεί η άσκηση πολιτικής δίκην συνδικαλισμού παλαιάς κοπής. Και τα κείμενα που παρέθεσα τέτοια είναι.

      Ευχαρίστως να συμμετέχω μαζί σου στην παραγωγική ανασυγκρότηση αλλά αυτό θέλει τον χρόνο του και δεν λύνει άμεσα το πρακτικό τεράστιο πρόβλημα των εθνικών «ταμειακών ροών». Μόνον όποιος δεν έχει δουλέψει ποτέ του, δεν έχει διευθύνει έστω κι ένα ψιλικατζίδικο, μπορεί να παρουσιάζει ευφυολογήματα περί του μέλλοντος ως πολιτικό λόγο. Αλλά αυτό δεν είναι «νέο». Είναι όλα αυτά που καταδίκασε ο λαός με την ψήφο του.

      Τέλος, για τον φιλελευθερισμό στην Ελλάδα είναι σωστές γενικά οι παρατηρήσεις σου. Όσοι παρουσιάζονται ως «φιλελεύθεροι» νομίζω ότι το κάνουν μεταφέροντας στην ελληνική ζωή ήθη και λόγο αλλότριο. Απουσιάζει η προσαρμογή στην καθ’ ημάς Ανατολή. Οπότε και ο σχεδόν «τεχνοκρατικός» λόγος του Τζήμερου –με σωστές επισημάνσεις- ακούγεται ψεύτικος και λίγος. Αλλά για όλα αυτά λίαν συντόμως.

      Διαγραφή
  6. Αν μια επιχείρηση βγάλει ετήσια κέρδη 1.000.000 ευρώ και το κράτος τα φορολογήσει με 45% ή 70% και πάει λέγοντας αναλόγως της αριστεροφροσύνης του κυβερνήτη, τότε θα αφαιρεί από την επιχείρηση τη δυνατότητα να αναπτυχθεί. Άρα αν η επιχείρηση επενδύσει ένα μεγάλο μέρος των χρημάτων και δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα εδραιώσει την παρουσία στο χώρο καθιστώντας την επιχείρηση βιώσιμη επί μακρόν, τότε το ποσό για το οποίο θα πρέπει να φορολογηθεί θα πρέπει να είναι αυτό που θα πάει σε μερίσματα ή στον ιδιοκτήτη ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το πρόβλημα αυτό, της σχέσης δηλαδή ανάμεσα στην ιδιωτική επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη μιας χώρας, είναι που κατά κάποιο τρόπο προσδιορίζει την πολιτική θέση (αριστερά – δεξιά) κάθε πολιτικής δύναμης.

      Για τους οπαδούς της θεωρίας της αυτορρύθμισης της αγοράς, η ιδιωτική επιχείρηση είναι ο μοχλός ανάπτυξης μιας χώρας. Οι δημόσιες υπηρεσίες αλλά και οι νόμοι πρέπει να «υπηρετούν» την ιδιωτική επιχειρηματικότητα. Οπότε τα κέρδη των επιχειρήσεων πρέπει να φορολογούνται ελάχιστα. Το κίνητρο του κέρδους είναι με τον τρόπο αυτό αρκετά ισχυρό για να τους ωθεί σε επενδύσεις άρα δημιουργία θέσεων εργασίας άρα ανάπτυξη. Αυτό που περιέγραψες ακριβώς. Το μοντέλο αυτό στην δεκαετία ’70 – ’80 με Θάτσερ στην Αγγλία και Ρήγκαν στις ΗΠΑ ήταν το κυρίαρχο και πράγματι τότε υπήρξε ανάπτυξη. Το κράτος περιορίζεται στα απαραίτητα (άμυνα, διεθνείς σχέσεις) οπότε είναι πολύ οικονομικό!

      Για έναν μεγάλο οικονομολόγο, τον αυστριακό Σουμπέτερ, χαρακτηριστικό του καπιταλιστικού τρόπου ανάπτυξης και του πνεύματος της επιχειρηματικότητας, είναι η «δημιουργική καταστροφή». Ο καπιταλισμός αναπτύσσει τρομερές δυνάμεις καινοτομίας και καταστροφής ταυτόχρονα.

      Όμως, όταν η λαιμαργία του κέρδους αφήνεται χωρίς έλεγχο –κι αυτό συνέβη και δυστυχώς συμβαίνει με το χρηματηστηριακό κεφάλαιο τα τελευταία 20 χρόνια- τότε οι καταστροφικές (ανεργία, πόλεμοι, εξαθλίωση) συνέπειες στις κοινωνίες είναι πιο εμφανείς σε σχέση με τις δημιουργικές (πληθώρα καταναλωτικών αγαθών, δημόσιες παροχές).

      Έτσι, προς το τέλος του Μεσοπολέμου και ως αντιπρόταση στις ναζιστική Γερμανία αλλά και στην τότε Σοβιετική Ένωση που αναπτύσσονταν ταχύτατα, ο οικονομικός (κι επιχειρηματικός) ρόλος του κράτους αναδείχθηκε στις ΗΠΑ κι αργότερα στις άλλες χώρες. Από τότε υπάρχει το λεγόμενο «κοινωνικό κράτος» το οποίο αξιοποιεί τα έσοδα από την αυξημένη φορολογία ιδιωτών και επιχειρήσεων. Σήμερα, το μοντέλο αυτό το βλέπεις στις Σκανδιναβικές χώρες κυρίως. Στην άλλες -και στην Ελλάδα- υπήρξε επικράτηση του νεοφιλελεύθερου μοντέλου για αυτό και οι φωνές για περιορισμό του κράτους (και όχι βελτίωση λειτουργίας).

      Νομίζω ότι το «σοσιαλιστικό» μοντέλο είναι πιο φιλικό στους χρήστες λαούς. Αρκεί να λειτουργούν αποδοτικά οι δημόσιες υπηρεσίες και μπορούν να υλοποιούν τις κυβερνητικές αποφάσεις και να υπάρχουν οι θεσμοί εκείνοι που υποστηρίζουν την κοινωνική δικαιοσύνη και συνοχή.

      Στην Ελλάδα αυτό ακριβώς είναι το ζητούμενο και θα το πετύχουμε με το δικό μας τρόπο, χωρίς να γίνουμε Δανία του Νότου!

      Διαγραφή
  7. "Για έναν μεγάλο οικονομολόγο, τον αυστριακό Σουμπέτερ, χαρακτηριστικό του καπιταλιστικού τρόπου ανάπτυξης και του πνεύματος της επιχειρηματικότητας, είναι η «δημιουργική καταστροφή». Ο καπιταλισμός αναπτύσσει τρομερές δυνάμεις καινοτομίας και καταστροφής ταυτόχρονα."

    Για την οικονομία της συζήτησης θα σε παρακαλούσα να μην κάνεις τέτοιες γέφυρες και να θεωρείς κάτι δεδομένο χωρίς να επιχειρηματολογήσεις με παραδείγματα. Πετάς έναν Σουμπέτερ, να 'ναι καλά ο άνθρωπος και καθάρισες με την ελεύθερη αγορά. Καταλήγεις λοιπόν στον σοσιαλισμό. Μιλάς για το Σκανδιναβικό μοντέλο (κι ο ΓΑΠ μιλούσε για το σουηδικό μοντέλο, αλλά μάλλον εννοούσε κάποιο γκομενάκι από τα χρόνια της ανεμελιάς) όμως εμείς είμαστε Ελλάδα και θα πετύχουμε με τον δικό μας τρόπο.
    Λες ότι στην Ελλάδα επικράτησε το νεοφιλελεύθερο μοντέλο (που το είδες;). Ο σοσιαλισμός απέτυχε, η κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα που στηρίχτηκε στη διαφθορά απέτυχε, το φορολογικό σύστημα απέτυχε που φορολογεί την επιχείρηση κι όχι τον πλούτο.
    Τέλος δε νομίζω ότι υπάρχει μοντέλο ανάπτυξης μιας κοινωνίας που είναι φιλικότερο. Το κάθε σώμα θέλει το δικό του κοστούμι. Εμείς καλώς πετάξαμε το λαμέ, φαρδύ και παρδαλό που φοράγαμε από το '80 για να νιώθουμε Ευρωπαίοι. Αλλά κακώς βάλαμε αυτό το ντρίλινο στενό, παλιομοδίτικο και τρύπιο που μας έδωσαν δώρο. Καλύτερα να βρούμε έναν καλό ράφτη από το τόπο μας, να ξέρει και τα χούγια μας, να μας το ράψει πάνω μας κι ας κάνουμε και δυο τρεις δοκιμές μέχρι να μας πέσει σωστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αναφορά μου στον Σουμπέτερ έγινε για να αναφέρω την «δημιουργική καταστροφή» κι έδωσα παραδείγματα για αυτό. Νομίζω. Δεν το έκανα για επίδειξη γνώσεων. Αλλά κάθε αποσπασματική αναφορά σε θεωρίες κι απόψεις ενέχει τον κίνδυνο της ασάφειας. Λυπάμαι.

      Πολλές χώρες της Ευρώπης έχουν επιτύχει πολλά στα θέματα των κοινωνικών υπηρεσιών προς τους πολίτες και καλό θα είναι να μάθουμε από αυτούς. Ίσως και να αντιγράψουμε. Το πρόβλημα με τους κατά καιρούς Γιωργάκηδες είναι ότι περιορίστηκαν σε διακηρύξεις και δεν μεθόδευσαν την δημιουργική μεταφορά της εμπειρίας των χωρών αυτών στα δικά μας χούγια και ανάγκες.

      Συμφωνώ για το μοντέλο κοινωνικής οργάνωσης με περισσότερο ορθολογισμό και κοινωνική δικαιοσύνη, το οποίο πράγματι εμείς μπορούμε να κάνουμε καλύτερα με το δικό μας τρόπο. Αλλά θα πρέπει να προσέξουμε και να σκεφτούμε έτσι ώστε το κοστούμι που θα ράψουμε να είναι όμορφο και όχι ένα σύνολο σακάκι-γιλέκο Αρμάνι και τσαρούχ' φουστανέλα Μακρυγιάννη.

      Στην Ελλάδα –και σε παλιότερα κείμενα μου το έχω αναφέρει- αν και δηλώνουμε καπιταλισμό στην πραγματικότητα είμαστε ίσως η τελευταία υπαρκτοσοσιαλιστικού τύπου οικονομία και κοινωνία της Ευρώπης. Ένα κράμα πελατειακού κράτους, σχεδόν θεσμοθετημένης διαφθοράς και τα τελευταία χρόνια μια απελευθέρωση των αντεργατικών ηθών (η απόχρωση νεοφιλευθερισμού) εν μέσω σοβαρής κρίσης του παραγωγικού μοντέλου δημιουργεί μια στρατιά απελπισμένων ανέργων χωρίς προοπτική άμεσης απασχόλησης. Από πολλές απόψεις είμαστε ιδιαίτερη χώρα και για αυτό εκείνο που θέλω να προκαλέσω είναι η συζήτηση για το τι ακριβώς θέλουμε να κάνουμε και που θέλουμε, ως κοινωνικό σύνολο, να πάμε. Το βέβαιο είναι ότι μόνο ψηφίζοντας δεν θα πάμε πουθενά.

      Διαγραφή
  8. Επειδή δεν έχω καθόλου χρόνο να διαβάσω τα σχόλιά σας, αν και είδα κάτι για τον Σουμπέτερ και αποκτά ενδιαφέρον, θα πετάξω κάτι άσχετο και ελπίζω να επανέλθω.

    Η πολιτική ανάλυση περί επιστολών "μετάνοιας" είναι η ανάλυση του ΣΚΑΪ και του MEGA. Δηλαδή, όπως έχεις αναφέρει Έρμε, των καθεστωτικών ΜΜΕ. Των ΜΜΕ που ευθυγραμμίζονται με την επικοινωνιακή γραμμή που κάθε φορά ένα κόμμα ορίζει.

    Και αυτό γιατί με μία κίνηση απεκάλυψε το ψέμα περί έλλειψης περιθωρίων διαπραγμάτευσης και άρα, ακόμα πιο ωμά, την ένδεια ηθικής της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Δηλαδή, ενώ δεν συμπλήρωνε κοινοβουλευτική πλειοψηφία, κατάφερε να δείξει χωρίς να χρειάζονται ντοκουμέντα (όπως αυτά που έχουν έρθει στην επιφάνεια αλλά ποιεί σιγήν ιχθύος η Εισαγγελία) που ακόμη και αν είναι ακράδαντα στο νου του πολίτη ισχύει ότι πει η τηλεόραση. Μια ωμή πραγματικότητα.

    Από την άλλη, στα κείμενά σου έχεις επιδείξει τέτοια πολιτική ανάλυση που από το παραπάνω κείμενό σου που αφορά κάτι τόσο συγκεκριμένο, σκέφτομαι ότι είτε το έχω χάσει το μυαλό μην αποδεχόμενος "ρεαλισμό", είτε ο Έρμος έκανε λάθος φορώντας τα λάθος γυαλιά.

    Σε απάντηση του μηνύματός σου που ανάρτηση ως απάντηση στο προηγούμενο δικό μου, θεωρώ ότι είναι φυσιολογικό κάποιος να κατατάσσει. Το κακό είναι να θεωρεί εξ ορισμού λάθος ότι λέει ο συνομιλητής του λόγω μιας «δικής» του κατάταξης. Και εσύ υποθέτω θα έχεις αναρωτηθεί «πολιτικά που κατατάσσεται ο τάδε ή ο δείνα».

    Το ζητούμενο από αυτό που σου έγραψα είναι ότι αν θέλεις από μια Ατλαντίδα να πας στην Κίνα (π.χ.) και σου προσφέρονται δύο ταξίδια, ένα στην Ινδία και ένα στην Νορβηγία, νομίζω ότι η λογική θα έλεγε Ινδία (με την έννοια ότι είναι πιο κοντά). Ο τρόπος που γράφεις δεν δείχνει ότι κρίνεις με καλή διάθεση και προτρεπτική εσωτερικών και εξωτερικών μεταρρυθμίσεων. Άρα σκέφτομαι ότι διαλέγεις Νορβηγία. Μπορεί η Ινδία να μην τα πηγαίνει και πολύ καλά με την Κίνα. Οι επιλογές του ανθρώπου είναι… ανθρώπινες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάλιστα.

      Η άποψη μου είναι ότι αν οι άνθρωποι του ΣΥΡΙΖΑ ήθελαν να στριμώξουν ουσιαστικά τους Μνημονιακούς αλλά είχαν στον στόχο τους την κυβέρνηση ή την ακόμα καλύτερη παρουσία τους στις επόμενες εκλογές –αν είχαν στρατηγική δηλαδή- θα έπρεπε να επιμένουν να παρουσιάζουν τα περιβόητα 5 σημεία και να εξηγούν το αναγκαίο και ρεαλιστικό της υλοποίησής τους, που επειδή είναι απολύτως σωστά (και για λόγους πολιτικής τακτικής ενός έξυπνου ΣΥΡΙΖΑ) τα αναφέρω: 1. κατάργηση όλων των νόμων που μειώνουν μισθούς και συντάξεις, 2. κατάργηση όλων των αντεργατικών νόμων και ειδικά την μετενέργεια, 3. θεσμικές αλλαγές στο πολιτικό σύστημα με απλή αναλογική και κατάργηση του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, 4. Δημόσιο έλεγχο στο Τραπεζικό σύστημα και δημοσίευση της έκθεσης της Black Rock, 5. Δημιουργία επιτροπής λογιστικού ελέγχου για το επαχθές του χρέους και μορατόριουμ στην αποπληρωμή του.

      Θα έθεταν έτσι τους αναφανδόν υποστηρικτές του Μνημονίου σε θέση να απολογούνται και να αποδεικνύουν αυτοί το γιατί δεν μπορεί να γίνουν όλα αυτά, που είναι απολύτως συμβατά με την εκφρασμένη εκλογικώς θέληση των πολιτών.

      Αντ’ αυτών, αναλώθηκαν σε μια επιθετική στάση, ζητώντας επιστολές μετάνοιας κι έκαναν επίδειξη ημιμάθειας αναλύοντας με χαζό τρόπο ζητήματα τραπεζικού συστήματος και προσπαθώντας να πουν ότι η επιστολή προς Μπαρόζο είναι δήλωση κατάργησης του Μνημονίου. Αλλ’ αντ’ άλλων δηλαδή.

      Κι όλα αυτά διότι ίσως κι οι ίδιοι αιφνιδιάστηκαν από την επιτυχία τους στις εκλογές και κατάλαβαν ότι δεν είναι έτοιμοι για μεγάλα παιχνίδια και μεγάλα σαλόνια. Κατανοητό. Όμως τότε η «αποχώρηση» από την σκηνή έπρεπε να γίνει διακριτικά και σεμνά κι όχι προκαλώντας διότι τελικά συνέβη ότι και με τη μαϊμού όταν σκαρφαλώνει ψηλά: φαίνεται ο κώλος της!

      Μπορεί να ακούγεται απίθανο αλλά, ναι, εδώ και πολλά χρόνια βλέπω πράξεις κι ακούω απόψεις κι όχι μόνο το πρόσωπο που τις εκφέρει. Έχω συναντήσει «προοδευτικούς» που ξεχείλιζαν από βρωμιά κι υποκρισία και «συντηρητικούς» πλήρης ευαισθησίας και ανθρωπιάς. Προσπαθώ ειδικά να ξεπερνώ τα ψυχολογικά φράγματα που θέτουν πολιτικές προκαταλήψεις και οικογενειακά ιστορικά διότι απλώς δεν συμβάλλουν στην συνεννόηση και την συνεργασία.

      Αυτή την νέα σχέση μεταξύ μας πρέπει να μάθουμε να δημιουργούμε όλοι μας και θα χαρώ πολύ να μάθω ότι συνέβαλα σε αυτό. Κι δεν χρειάζεται να πάω πιο πέρα από το Ερημόκαστρο: εδώ η Ινδία, η Νορβηγία. Εδώ η κόλαση κι ο παράδεισος.

      Διαγραφή
    2. μιά ενδιαφέρουσα κριτική των 5 σημείων του ΣΥΡΙΖΑ και παράδειγμα του τι εγώ θεωρώ συζήτηση:
      http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.8emata&id=15079

      Διαγραφή
  9. Τώρα συμφωνούμε. Έτσι ακριβώς είναι με τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Λίγοι είναι αυτοί που επέμειναν στο να αναδείξουν τα 5 βασικά σημεία που έθεσε ο Τσίπρας ως προϋπόθεση, για την ανάληψη της διακυβέρνησης με ψήφο ανοχής. Βέβαια τα 5 αυτά σημεία δεν αρκούν για το αύριο. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί κι ένας εναλλακτικός άμεσος τρόπος χρηματοδότησης για να είσαι στο τραπέζι της συζήτησης ως ισότιμος εταίρος κι όχι ως επαναστατημένος επαίτης. Αυτό δεν είναι απαραίτητο για άλλους αλλά για μένα είναι. Επομένως άλλη μια κίνηση που πρέπει να προστεθεί στα 5 σημεία είναι η ΑΟΖ κι η τελευταία μια συμφωνία με την πρόθυμη Ρωσία ή Αμερική ή Ισραήλ για χρηματοδότηση (μέσω πώλησης μιας ΔΕΚΟ ή μιας τιτλοποίησης ή κάτι άλλο).
    Όμως σήμερα μπήκαν στην ατζέντα της συζήτησης και τα εθνικά θέματα του προσεχούς μήνα. Για αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ ακόμα δεν έχει πει κουβέντα. Εσύ Ερμόλαε τι πιστεύεις για όλα αυτά; Υπάρχει κανείς που να μπορεί να συμβάλλει με προτάσεις και λύσεις στα κενά του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ;
    Δηλαδή πιστεύεις ότι σε πιθανές εκλογές είναι καλύτερα ο ΣΥΡΙΖΑ να είναι αυτοδύναμος ή να συνεργαστεί με κάποιο άλλο κόμμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνούμε ως προς τη διαπίστωση αλλά . . . Σημασία έχει και η εξήγηση του γιατί τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ενήργησαν όπως ενήργησαν. Με ενδιαφέρει η άποψη σου διότι η δική μου έχει καταντήσει βαρετή: διότι δεν ξέρουν τι θέλουν και τι να κάνουν!

      Για να μην παρεξηγηθώ ούτε και οι άλλοι ξέρουν και για αυτό μιλάνε για την σωφροσύνη της αποδοχής και της υποταγής. Αλλά, είπαμε, αυτοί πάνε, στριμώχνονται στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας μαζί με τόσους άλλους.

      Τώρα τι κάνουμε; Ο ΣΥΡΙΖΑ και οι συνοδοιπόροι του, μου θυμίζουν τον δειλό ορειβάτη που όντας στους πρόποδες του Ελικώνα αναπτύσσει γενικώς το σχέδιο του για να ανέβει στην κορυφή, μιλάει για τα οφέλη της ορειβασίας, μιλάει ποιητικότατα για την θέα από την κορυφή του βουνού, μιλάει για την σημασία της ορειβασίας για την υγεία, κατηγορεί τους άλλους που τον κοιτάνε ότι είναι τεμπέληδες κι όχι σαν εκείνον που θα ανέβει στο βουνό οσονούπω κι οι ημέρες φεύγουν κι αυτός μένει εκεί στους πρόποδες, δεν κάνει βήμα και όλο δείχνει στον χάρτη την διαδρομή που θα ακολουθήσει κι αρχίζει να κατηγορεί τους άλλους ότι αυτοί φταίνε που δεν ξεκινά.

      Αυτό ισχύει και στα εθνικά θέματα που αναφέρεις.

      Ευχαρίστως να συμβάλλω αλλά δεν ξέρω πως. Τα σύγχρονα κόμματα είναι «κλειστοί» οργανισμοί ως προς την παραγωγή θέσεων και είναι ανίκανα να συνομιλήσουν με τους πολίτες ισότιμα. Κάποιοι –δεν γίνονται ποτέ γνωστοί και είναι πίσω από το σήμα του κόμματος- βγάζουν τη «γραμμή», τα κατώτερα στελέχη την αναμεταδίδουν με φανατισμό ακόμα κι αν δεν την έχουν κατανοήσει με στόχο όχι να συζητήσουν με τους πολίτες αλλά να τους πείσουν για την «ΑΛΗΘΕΙΑ» του κόμματος. Βοήθεια μας!

      Να γιατί συχνάζω στον ΕΡΜΟ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗ αλλά και αλλού: μπας κι ακουστεί η φωνή μου αλλά κι η δική σου φωνή.

      Ό,τι και να γίνει στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ο ΣΥΡΙΖΑ και για τυπικούς λόγους (συνασπισμός κομμάτων) δεν μπορεί να πάρει το μπόνους των 50 εδρών πρώτου κόμματος. Η αυτοδυναμία ας ξεχαστεί. Οπότε το ερώτημα που έθεσα (τι θέλει να κάνει; Ποιο είναι το σχέδιο του;) θα μείνει αναπάντητο δίνοντας λαβή σε ξεψάρωτους εξυπνάκηδες σαν κι εμένα να σημειώνουν την τραγική (ένεκα των περιστάσεων) έλλειψη των απαντήσεων.

      Το ζητούμενο από όλους μας είναι μια νέα σχέση συνεργασίας και αντιπαλότητας ταυτόχρονα που λείπει από την πολιτική μας κουλτούρα. Παρακολουθώντας τις τηλεοπτικές συζητήσεις –με πολλή προσπάθεια- σκέφτομαι πόσο δύσκολο είναι αυτό.

      Διαγραφή
  10. «Καλύτερα να αντιδράσουμε τώρα στην προκλητική βλακεία των ημερών όχι ως ψηφοφόροι θεατές αλλά ενεργοί σκεπτόμενοι πολίτες» που σημαίνει κάθομαι διαβάζω Προυστ και τις ελεύθερες ώρες μου κάνω κριτική στην ανικανότητα όλου του κόσμου; Ή ο ενεργός πολίτης δεσμεύεται στην καταγραφή της ηλιθιότητας των άλλων και ειρωνικά χαμογελάει ψιθυρίζοντας εγώ τους τά’ λεγα?
    Δυστυχώς ο λόγος μου είναι φτωχός γι’ αυτό και παραθέτω ένα κείμενο του Ε. Τσακαλώτου για τις προτάσεις του Σύριζα (τις ανύπαρκτες που κάποτε κι εσείς πιστεύατε) : http://www.rednotebook.gr/details.php?id=5472

    Και αφού τρομάζετε στη ιδέα μιας αριστερής κυβέρνησης, ένα κείμενο του Βαξεβάνη γι’αυτούς που τόσο καιρό ήταν ικανοί να ασκήσουν υψηλή πολιτική : http://www.koutipandoras.gr/?p=19955

    Με ελπίδα
    Έρμαιο των απανταχού έρμων- pour ne rien faire

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρίγη συγκίνησης διατρέχουν την σπονδυλική μου στήλη καθώς από τα μπανλιέ των Παρισίων -η αρβανίτικη εκφορά του λόγου μου είναι διακριτή ακόμα και γραπτώς- έρχεται το μήνυμα αυτό γεμάτο Γαλατική αλά γκρεκ δηκτικότητα.

      Μα για να μην αφεθώ στην νωχέλεια του Σουάν και της παρέας του φίλε μου γράφω εδωνά. Αλλιώς θα απολάμβανα την ανάγνωση δίπλα στο σβηστό τζάκι και δεν θα ταλαιπωρούσα τα ακροδάκτυλα μου και τα μάτια μου προσπαθώντας να πείσω ότι κανείς δεν πρέπει να αφήνεται έρμαιο κανενός. Ούτε του Έρμου αλλά ούτε του Τσακαλώτου και του Βαξεβάνη.
      Κριτικός αναγνώστης ναι. Έρμαιο και οπαδός όχι!

      Κι ακόμα πιο χειρότερο από εμένα κι από εσένα, είναι να αφήνονται έρμαια στην ημιμάθεια και στον επανστατικοφανή βερμπαλισμό διαφόρων συνιστωσών του ΣΥΡΙΖΑ. Διότι τώρα είναι η ώρα για να αδράξουμε τον δράκο από τον λαιμό (ωραίο έτσι;) και όχι να αναλωνόμαστε σε θεωρητικές αναφορές όπως αυτή του Τσακαλώτου ο οποίος προτείνει για τον ΣΥΡΙΖΑ να «Προτείνει ένα νέο μπλοκ εξουσίας, με άλλες κοινωνικές και οικονομικές προτεραιότητες, που τις θέτει στον κόσμο της εργασίας σε Ελλάδα και Ευρώπη. Ξέρει ότι αυτό το μπλοκ θα έχει διαπραγματευτική δύναμη ακριβώς επειδή η κυρίαρχη πολιτική στην Ευρωζώνη βρίσκεται σε αδιέξοδο. Ξέρει ότι το ευρώ δεν θα αντέξει μια αποπομπή της Ελλάδας από την Ευρωζώνη, και αυτό όχι μόνο για οικονομικούς λόγους. Η Ευρώπη δεν αντέχει πολιτικά να σηματοδοτήσει ότι δεν μπορεί να συνυπάρξει με μια χώρα που απλώς προτάσσει μια δικαιότερη Ευρώπη με λιγότερες κοινωνικές και περιφερειακές ανισότητες, μια δημοκρατική Ευρώπη όπου οι πολίτες, και όχι οι χρηματαγορές, έχουν το πάνω χέρι, μια πολυπολιτισμική Ευρώπη ανοιχτή σε νέες ιδέες και διαφορετικές κουλτούρες.Ένα τέτοιο μπλοκ μπορεί να αναμένει ένα τεράστιο κύμα συμπαράστασης και αλληλεγγύης από τα κοινωνικά στρώματα στην Ευρώπη που πλήττονται από τις κυρίαρχες πολιτικές και που προσβλέπουν σε μια άλλη ατζέντα».

      Ουάου! Ωραίος λόγος αλλά για . . . προχθές! Τώρα είναι χειρότερος από τον ρυθμό του Προυστ, κάτι σαν Αγγελόπουλος, όταν οι συνθήκες απαιτούν αποφάσεις και δράση. Εδώ έχει διαλυθεί το σύμπαν και ο συμπαθής συν. Τσακαλώτος μας καλεί σε εκστρατεία ανά τις πλατείες της Ευρώπης.

      Αυτές τις ημέρες γίνονται κάποιες συνελεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ για να δούνε οι άνθρωποι τι θα πουν. Θα είμαι εκεί. Να είσαι εκεί –βρες φθηνά εισιτήρια της Ηζι τζετ- για να διαπιστώσεις ότι (1) οι συμμετέχοντες θα είναι ελάχιστοι σε σχέση με την εκλογική επιρροή κι ότι οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ δεν μετασχηματίζονται αρκούντως ταχέως σε πολίτες για να εξορμήσουν προς τους λαούς και (2) ο προβληματισμός θα είναι «τι λένε οι άλλοι και τι λέμε εμείς» διότι «οι άλλοι μας συκοφάντησαν και διέστρεψαν τις δηλώσεις στελεχών μας» για να «πάρουμε πιο πολλούς ψήφους και να εδραιώσουμε το όνειρο»!

      Όσο για τον Βαξεβάνης με το «Δεν ξέρω αν ο Τσίπρας μπορεί και πώς, να κυβερνήσει, αλλά ξέρω καλά, όπως όλη η χώρα ποιοι μας κυβέρνησαν και πώς. Κυβέρνησε ο Άκης, ο Τσουκάτος, ο Ρουσόπουλος με τις ευλογίες του Εφραίμ και το απολυτήριο εξαταξίου Γυμνασίου και δεν μπορεί ο Τσίπρας ή ο Παπαδημούλης;» επιβεβαιώνει αυτό που είπα πιο πάνω σε κείμενο και σχόλια. Ότι δηλαδή στο κάτω-κάτω ο Τσίπρας / ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι χειρότερος από τους άλλους, λες και η επιλογή μας πρέπει να είναι το χειρότερο! Αμ έτσι οι ελπίδες σου είναι από χέρι φρούδες κι έτσι σε λίγο καιρό δεν θα έχεις ούτε καν την πολυτέλεια να είσαι «στον ίσκιο των ανθισμένων κοριτσιών» αλλά θα βιώσεις τα «Σόδομα και Γόμορρα» της οικονομικής πραγματικότητας.

      Διαγραφή

Διάφορα