Παρασκευή 18 Μαΐου 2012

Οι ηγέτες που είναι ανασφαλείς κι ανίκανοι θέλουν την πόλωση!



Στην κοινωνία μας υπάρχουν πλούσιοι και φτωχοί, ιδιοκτήτες και ανέστιοι, αφεντικά διευθυντές και εργαζόμενοι. Οι εισοδηματικές ή ιδιοκτησιακές ομάδες που σχηματίζονται, έχουν συμφέροντα τα οποία συχνά είναι αντιτιθέμενα και αυτό προκαλεί συγκρούσεις. Για τους μαρξιστές, η πάλη αυτή των τάξεων κινεί την ιστορία. Μπορεί, αλλά αυτό είναι θέμα άλλης συζήτησης.

Στην ελληνική κοινωνία, ασχέτως των ερμηνειών που δίνει καθένας για το πώς και το γιατί φτάσαμε ως εδώ, η μαρξιστική εξήγηση ίσως δεν είναι αρκετή. Το βασικό πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας σήμερα δεν είναι πρωτίστως ταξικό. Είναι θεσμικό και οργανωσιακό. Μιά σύντομη αλλά ενδιαφέρουσα ιστορική αναφορά μπορείτε να δείτε εδώ

Η εύκολη λύση που βρήκε το συστήμα εξουσίας για να αντιμετωπίσει την  οικονομική κρίση, είναι να επιμερίσει «ταξικά» και άρα άνισα το κόστος, κατατάσσοντας σε μιά τάξη εργαζομένους και  συνταξιούχους αφού αυτοί είναι διαθέσιμοι για έλεγχο και οικονομικό άρμεγμα. Το ότι συνέπεια μια τέτοιας απόφασης από τους κρατούντες είναι η αφαίμαξη της αγοράς και η εξόντωση της λεγόμενης «μεσαίας τάξης» αλλά και η εξώθησή της πλειοψηφίας του λαού προς την εξαθλίωση και το κοινωνικό περιθώριο απλώς συμφωνεί με τις διαπιστώσεις του Μαρξ και του Έγκελς για τις Ευρωπαϊκές χώρες του 19ου αιώνα.


Εάν δεχθούμε ότι η Ελλάδα είναι μια καπιταλιστική χώρα, τότε οι υποστηρικτές του τρόπου αυτού της ανάπτυξης δεν έχουν αντικειμενικά πολλά επιχειρήματα υπέρ τους, κυρίως αν συγκρίνουμε την κατάσταση της χώρας μας με εκείνες που επικρατούν στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Όσοι κυβέρνησαν αυτό τον τόπο, όσοι κατάφερναν για πολλά χρόνια να πείθουν τους πολίτες να τους ψηφίζουν, έχουν σοβαρό λόγο να μένουν σιωπηλοί και σκεφτικοί. Διότι το μόνο που κατάφεραν είναι να εμπεδώσουν στους πολίτες την ιδέα για ένα κράτος που μπορεί να αναδιανέμει τους φόρους έτσι ώστε να ωφελούνται οι κάθε φορά αρεστοί του κόμματος που κυβερνά. Ο κρατικός μηχανισμός δεν είναι «παραγωγικός» για να εξυπηρετεί ένα σύστημα που παράγει κι ανταγωνίζεται στο σύγχρονο ανοικτό παγκόσμιο περιβάλλον. Οι υπηρεσίες του κράτους έχουν φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο για να αναδιανέμουν το δημόσιο χρήμα σε όφελος εκείνων που δεν ανήκουν υποχρεωτικά σε κάποια τάξη κατά τον Μαρξικό  ορισμό.  

Οπότε στις συνθήκες αυτές και μεσούσης μιας κρίσεως που δεν φαίνεται να έχει τέλος, ο εξορθολογισμός της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης προς όφελος των φορολογούμενων πολιτών είναι σχεδόν επαναστατικό έργο και όχι απλή μεταρρύθμιση. Δηλαδή η αλλαγή παραδείγματος στην δημόσια διοίκηση, σε όλες τις βαθμίδες και τους τομείς, είναι έργο σημαντικό και σχεδόν τιτάνιο και νομίζω ότι η επιτυχία του απαιτεί πραγματικά εθνική συνεννόηση και συντονισμό.

Τα συμπεράσματα από πρόσφατο συνέδριο επιβεβαιώνουν αυτό που  όλοι μας γνωρίζουμε και βιώνουμε περί της παραοικονομίας και των οικονομικών επιπτώσεων (και όχι ηθικών μόνο) της διαφθοράς. Σύμφωνα με τον καθηγητή κ.Σνάιντερ λοιπόν, η «σκιώδης οικονομία» (άλλος όρος για την παραοικονομία) στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ανέρχεται στα 60 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, όμως, τα περίπου 20 δισ. υπολογίζονται στο επίσημο ΑΕΠ, καθώς προέρχονται από νόμιμες δραστηριότητες (πχ, από έναν τεχνίτη, που θα κόψει απόδειξη για την παροχή υπηρεσίας στο όνομα του εργοδότη του, ο οποίος όμως δεν καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές του υπαλλήλου του). Τα υπόλοιπα 40 δισ. ευρώ προέρχονται από παράνομες δραστηριότητες. Κατά, αν δίδονταν τα σωστά κίνητρα, θα μπορούσαν να προστεθούν στο ελληνικό ΑΕΠ τουλάχιστον 20 δισ. ευρώ ετησίως.

Θυμίζω ότι τα έξοδα μισθοδοσίας των εργαζομένων στην Δημόσια Διοίκηση είναι περίπου 30 δισ. Ευρώ.

Ο λόγος που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κάτι σημαντικό στα θέματα παραοικονομίας και διαφθοράς είναι ήδη σημαντικός παράγοντας απόρριψης των κομμάτων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στις προσεχείς εκλογές. Αμφότεροι αποδείχθηκαν κατώτεροι του εθνικού τους καθήκοντος να δημιουργήσουν έναν σύγχρονο δημόσιο τομέα. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την έλλειψη ουσιαστικής αυτοκριτικής, αδυνατίζει πολύ την ισχύ των επιχειρημάτων τους κατά του ΣΥΡΙΖΑ, αφού η για πολλά χρόνια απαράδεκτη πράξη τους εκμηδενίζει την σημερινή θεωρία τους και τις νέες προτάσεις τους.

Η κατάσταση αυτή κάνει τις ερχόμενες εκλογές λίαν ενδιαφέρουσες.

Μέρα με τη μέρα αποκαλύπτεται η ένδεια σε νέες αντιλήψεις και οράματα των παλιών κομμάτων του δικομματισμού. Ο καθένας από τους Σαμαρά και Βενιζέλο αλλά και Καμμένο, προτείνει στους πολίτες διάφορα διλήμματα, όπως «ευρώ ή δραχμή», «στην Ευρώπη ή χάος».

Έχω πει πολλές φορές, ότι εκείνος που προσπαθεί να παγιδέψει τον συνομιλητή ή τον αντίπαλο σε διλήμματα, ανοίγει ένα χάσμα στο οποίο πέφτει ο ίδιος μέσα. Η πραγματικότητα είναι πολύ πιο πλούσια από την πιο πλούσια φαντασία οπότε οι συγκεκριμένοι ηγέτες που δεν έχουν φαντασία, απλώς δεν μπορούν να προτείνουν στους πολίτες νέες προοπτικές και αισιόδοξες προτάσεις για το αύριο. Δεν είναι ελκτικό να λες ότι θα κάνω τώρα ό,τι δεν έκανα τριάντα τόσα χρόνια και μάλιστα σε πιο ευνοϊκές συνθήκες.

Η πόλωση των πολιτών με διλήμματα διαλύει την κοινωνία αφού προκαλεί συγκρούσεις και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι τους συμφέρει προεκλογικά και μετεκλογικά.

Δεν είναι «η οικονομία το πάν ηλίθιε», που έλεγε το σχετικό προεκλογικό σλόγκαν του Κλίντον. Η φαντασία και η αισιοδοξία είναι!

Η σύγκρουση με απαράδεκτες αντιλήψεις και πρακτικές χρόνων, όπως αυτές που επικρατούν στο Δημόσιο, απαιτεί ηγεσία με ισχυρή, σχεδόν υπερκομματική, αποδοχή από τους πολίτες. Όμως, οι ηγέτες που έχουμε, δυστυχώς δεν επαρκούν και σωστά επισημαίνεται από πολλούς το γεγονός αυτό που κι εμείς διαπιστώσαμε τις προηγούμενες ημέρες. Μια σχετική άποψη παρουσιάζεται εδώ.

Την ώρα που ο Τσίπρας του ΣΥΡΙΖΑ είναι αντιμέτωπος με το κύμα των ψηφοφόρων του και προσπαθεί να το διαχειριστεί –και μένει να δούμε αν θα τα καταφέρει, οι ηγέτες των καθεστωτικών κομμάτων καταφεύγουν έντρομοι σε επιχειρήματα παλαιάς κοπής, ενός απλοϊκού αντικομουνισμού που τα ακούγαμε μεταπολεμικά «θα σου πάρουν το σπίτι και θα σου αρπάξουν τις καταθέσεις». Τέτοια φαντασία!

Ή περιορίζονται στο να ανακρίνουν τηλεοπτικώς τους εκπροσώπους του ΣΥΡΙΖΑ για το «που θα βρείτε τα λεφτά που λείπουν» λες κι αυτοί ξέρουν, ή «τι θα κάνετε αν η Τρόικα αρνηθεί την επαναδιαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης» επιβεβαιώνοντας ότι εκείνοι ποτέ δεν σκέφτηκαν να διαπραγματευτούν ως εκπρόσωποι ενός ανεξάρτητου έθνους –αν και με σοβαρά ελλείμματα οργάνωσης- με εμπιστοσύνη στους πολίτες τους.

Εάν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει λογικές προτάσεις, εάν ο ερασιτεχνισμός των στελεχών του οδηγεί την χώρα στην καταστροφή και για αυτό εμφανίζεται ως επικίνδυνος λαϊκιστής, τότε είναι σχεδόν εθνικό καθήκον να αντιπροτείνει η άλλη πλευρά τα επιχειρήματα της.

Αλλά προς το παρόν δεν το κάνουν και είμαι βέβαιος ότι δεν ξέρουν και δεν μπορούν να το κάνουν.

Με αυτή την συμπεριφορά επιβεβαιώνουν την ανεπάρκειά τους και την επιδίωξη τους να σύρουν τους πολίτες προς ένα μυωπικό κι άλογο τρόπο σκέψης όπου ο φόβος για το αύριο θα κυριαρχεί και θα ενισχύει τα αμυντικά ανακλαστικά τους.

Μερικοί από αυτούς, ακόμα και για την σημερινή κατάσταση κατηγορούν ως υπεύθυνο τον ΣΥΡΙΖΑ και δεν αντιλαμβάνονται οι ηλίθιοι ότι έτσι υπογραμμίζουν την αδυναμία τους να διοικήσουν την κοινωνία.

Αλλά ακόμα κι αν καταφέρουν να περιορίσουν με αυτό τον τρόπο την δύναμη του ΣΥΡΙΖΑ, δεν έχουν καταλάβει ότι δεν θα μπορούν να κάνουν τίποτα την επόμενη ημέρα. Διότι αν ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζεται από «αργόμισθους και φοροφυγάδες» όπως κάποιος από αυτούς δήλωσε, τότε αυτοί οι ίδιοι τεμπέληδες θα είναι στις θέσεις τους την επόμενη ημέρα και δεν θα επιτρέπουν την υλοποίηση του «υγιούς εκσυγχρονισμού» που θέλουν οι συνετοί ηγέτες των καθωσπρέπει κομμάτων και που θα έχουν πείσει για αυτό τους πολίτες να τους ψηφίσουν.

7 σχόλια:

  1. Σου αρέσει πολύ ο Πάσχος. Μήπως πρέπει να ανησυχείς;

    http://hellenicinterest.blogspot.com/2011/08/blog-post_7409.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πρέπει να σου πω dp ότι αντί να μου στέλνεις μπιλιέτα και παραπομπές, με ενδιαφέρει ιδιαίτερα η δική σου άποψη για όσα γράφω κι αυτά που αναφέρω. Χρησιμοποίησα την συγκεκριμένη αναφορά στο άρθρο του Π. Μανδραβέλη διότι πολλές αναφορές εκεί μέσα με βρίσκουν σύμφωνο.

    Η ανάρτηση στην οποία παραπέμπεις δεν ασκεί κριτική στα λεγόμενα του Μανδραβέλη, κάτι που θα είχε πράγματι ενδιαφέρον αλλά κάνει αυτό που προσωπικά σιχαίνομαι: κρίνει το έργο κάποιου όχι με βάση το έργο αυτό καθ’ εαυτό αλλά σύμφωνα με την δραστηριότητα του Μανδραβέλη ή της συζύγου του.

    Αλλά αυτό δεν ενδιαφέρει τον ΕΡΜΟ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗ. Σε ότι με αφορά, στα γραφόμενα μου κρίνω το κείμενο ή την συγκεκριμένη δήλωση κι αδιαφορώ για την ιδιαίτερη δραστηριότητα ή την προσωπική ζωή ή τις οικογενειακές σχέσεις του ενός και του άλλου, απλού συγχωριανού ή δημόσιου προσώπου.

    Νομίζω ότι κι άλλη φορά έχω εκφράσει την ανησυχία μου για την απουσία από την πολιτική σκηνή μιας πολιτικής δύναμης ορθού λόγου και κοινής λογικής. Οπότε, όπου βρω, υποστηρίζω εκείνες τις φωνές που ασκούν κριτική κοινής λογικής και νομίζω ότι ο Μανδραβέλης ανήκει σε αυτές ασχέτως του ότι για κάποια γραπτά του έχω άλλη άποψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Την δική μου άποψη την ξέρεις. Δεν γράφω πρώτη φορά για το θέμα. Συμφωνώ ως προς το ότι δεν υπάρχει σαφές πρόγραμμα από την μεριά του ΣΥΡΙΖΑ σχεδόν για τίποτα. Συμφωνώ ότι οι δύο τέως μεγάλοι πέθαναν ήδη στη συνείδηση του κόσμου. Είναι πράγματι λαϊκιστής ο Καμμένος, παρότι διαφωνώ για τον αφορισμό του από σένα για το τσουβάλιασμα. Είναι ο μόνος που έχει πολύ συγκεκριμένο και κατανοητό κυβερνητικό πρόγραμμα (αν και σε αρκετά διαφωνώ). Μάλιστα ήταν κι ο μόνος που ζήτησε να κυβερνήσει στον Παπούλια. Τώρα εσύ βέβαια σαν αριστερός θεωρητικός με αγάπη προς την μαρξιστική κοσμοθεωρία δε σου επιτρέπεται να πέσεις στο επίπεδο του Καμμένου και να σχολιάσεις τις προτάσεις του επειδή δίνεις προφανώς σημασία σε αυτόν που τις κάνει (μην το αρνηθείς) και σωστά. Όμως πως ζητάς από εμένα να μη δίνω σημασία στο άτομο που εκφράζει αυτές τις απόψεις. Ο Πάσχος είναι άλλος ένας από αυτούς που έχει το σύστημα στα ΜΜΕ για να περνάν τη γραμμή του. Ταλιμπάν του συστήματος. Τον συναγωνίζεται μόνο ο Άρης, ο Μπάμπης και τα mega mou.

    Βάλανε πέρυσι στις πανελλήνιες εξετάσεις ένα κείμενό του προς ανάλυση και περίληψη και διάφορα άλλα. Είναι δυνατόν να αναφέρονται σε έναν πενηντάρη δημοσιογράφο με τέτοιο τρόπο σε μια ολόκληρη γενιά; Επιτέλους ποιος αποφασίζει στο υπουργείο να προβάλλει, ως πρότυπο, έναν ενεργό δημοσιογράφο; Και τι ηθικό υπόβαθρο διαθέτει αυτός ο δημοσιογράφος που δέχεται να γίνει κάτι τέτοιο; Τι είναι πιθανότερο για έναν άνθρωπο που επιβάλλεται υποσυνείδητα ως πνευματικό πρότυπο σε μια ολόκληρη γενιά; Να είναι υπεράνω τόσων πνευματικών ανθρώπων του τόπου σε σημείο που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση ή να είναι κάτι ύποπτο; Δεν περιμένω απάντηση σε αυτό, γιατί έχω αρχίσει να σε φοβάμαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς, σαν τον Χρυσοχοϊδη με το Μνημόνιο κι εγώ, δεν μελετώ εμβριθώς τα προεκλογικά προγράμματα των κομμάτων. Εγώ όμως δε ασκώ εξουσία ούτε αντιπροσωπεύω άλλους πέρα από τον εαυτό μου –κι αυτόν όχι πάντα! Απλώς σχολιάζω εκείνα τα σημεία που κάποιοι άλλοι, πιο μελετηροί επισημαίνουν επειδή είναι η ανάγκη για πολεμική που τους ωθεί σε αυτό κι όχι το άδολο ενδιαφέρον τους για ενημέρωση. Έτσι δεν είναι; Επίσης κρίνω την στάση των δημοσίων προσώπων διότι κατά την ρήση «το μέσο είναι το μήνυμα» η προσωπική στάση του δημόσιου προσώπου αποκαλύπτει το ποιόν του. Η έκθεση του στην κριτική μας είναι το τίμημα για την προβολή του.

      Αυτό ως παράπλευρο σχόλιο για τον Καμμένο.

      Και με την ευκαιρία, νομίζω ότι το θέμα της ΑΟΖ είναι πράγματι ένα σημαντικό θέμα κι απορώ (ας μη πω αγανκτώ) που οι άλλοι κομματικοί σχηματισμοί (και ο ΣΥΡΙΖΑ) δεν το θέτει. Γενικά πάντως με τα λεγόμενα «εθνικά θέματα» τα κόμματα της Αριστεράς παρουσιάζουν έλλειμμα. Διστάζουν κι εκφράζουν αμηχανία. Ίσως διότι ο συσχετισμός δεν βολεύει. Ίσως γιατί για χρόνια έχουν σνομπάρει τα θέματα αυτά μη τυχόν και γλιστρήσουν προς τον εθνικισμό αφήνοντας έτσι τις εθνικιστικές απόψεις, συχνά επικίνδυνες επειδή είναι βλακώδεις κι ανιστόρητες, να κυριαρχούν.

      Για το θέμα με τον δημοσιογράφο όμως επιμένω. Η επιλογή ενός κειμένου του για τις εξετάσεις πράγματι δεν μου φαίνεται σωστή αλλά για αυτό την ευθύνη έχουν οι ιθύνοντες νόες του Υπουργείου Παιδείας. Επιμένω να κρίνω την ιδέα που εκφράζει το κείμενο αδιαφορώντας για το τι κρύβεται πίσω του. Παρόλο που δεν το πιστεύεις, μου πήρε πολλά χρόνια για να καταφέρω να ακούω απόψεις και να αγνοώ τα πρόσωπα και την προσωπική ή οικογενειακή ιστορία τους, που εκφράζουν τις απόψεις αυτές. Ας πούμε ότι είμαι «σωκρατικός» ως προς αυτό το σημείο –καμία σχέση με τον Κόκκαλη!

      Για αυτό ακριβώς διαφώνησα με την στάση που κράτησαν πολλά κόμματα έναντι της Χρυσής Αυγής προεκλογικά: θεωρώ ότι τις λανθασμένες έως καταστροφής απόψεις που «πιάνουν» σε μεγάλο αριθμό συμπολιτών, δεν μπορείς να τις αγνοείς και να τις καταδικάζεις επειδή τις λένε «φασίστες», αλλά να αποκαλύπτεις το απαράδεκτο περιεχόμενό τους και σε «συζήτηση» μαζί τους να πείθεις για το αναγκαίο της απόρριψης τους. Σε σχετικές συζητήσεις στο ΒΗΜΑ ΑΛΙΑΡΤΟΥ αυτό επιδίωξα να κάνω. Αν όλα αυτά είναι λόγος για να με φοβάσαι, τότε είναι σωστός ο λόγος αυτός.

      Διαγραφή
  4. Συμφωνούμε ως προς τον Καμμένο (ΑΟΖ και εθνικά θέματα), συμφωνούμε για την έλλειψη σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ σε αυτά. Όμως επιμένεις στα δύο μέτρα και δύο σταθμά.

    *Επίσης κρίνω την στάση των δημοσίων προσώπων διότι κατά την ρήση «το μέσο είναι το μήνυμα» η προσωπική στάση του δημόσιου προσώπου αποκαλύπτει το ποιόν του. Η έκθεση του στην κριτική μας είναι το τίμημα για την προβολή του*

    *Επιμένω να κρίνω την ιδέα που εκφράζει το κείμενο αδιαφορώντας για το τι κρύβεται πίσω του.*

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τώρα που το βλέπω κι εμένα κάτι δεν μου αρέσει. Ως «στάση των δημοσίων προσώπων» εννοούσα τις δηλώσεις τους αλλά όσο το σκέφτομαι και αυτό δεν είναι πλήρες. Διότι όταν, για παράδειγμα, κάποιος που είναι δηλωμένος παιδόφιλος δηλώσει κάτι σωστό, νομίζω ότι ο ψυχολογικός φραγμός της απέχθειας εντός μου θα με εμποδίσει να το ακούσω. Βέβαια είναι ακραίο αυτό το παράδειγμα και δεν είναι το ίδιο με τη περίπτωση του Μανδραβέλη αλλά παρόλα αυτά, υπάρχει κάποια συσχέτιση ως προς το μεθοδολογικό μέρος. Μάλλον πρέπει να ξανασκεφτώ επί του θέματος.

      Διαγραφή
  5. Κείμενο της Ελένης Γλύκατζη - Αρβελέρ το οποίο αναφερόταν στην Τέχνη και ζητούσε από τους εξεταζόμενους των πανελλαδικών εξετάσεων να αναλύσουν το πανανθρώπινο μήνυμα που εκπέμπει η Τέχνη στις κοινωνίες, είναι το θέμα της ελληνικής γλώσσας, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, από μαθητές που εξήλθαν από τα εξεταστικά κέντρα.

    Άρα ο Πάσχος είναι του ίδιου διαμετρήματος. Βλέπεις πως έρχονται αυτόματα οι συγκρίσεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Διάφορα